Upplysning och pietism satte igång sekulariseringen redan på 1700-talet

klocka
Lästid 7 minuter
Under 1700-talet fick människor större kunskaper och frigjorde sig efter hand från olika auktoriteter. Allt fler började ifrågasätta kyrkans lära. Istället för Gud och kyrkan kom människan alltmer i centrum för intresset. Det var framförallt två strömningar som bidrog till sekulariseringen, upplysningen och pietismen.
S
Artikel

Under upplysningen förändrades människans världsbild. Naturvetenskapliga forskare hade gjort tydligt att jorden styrdes av naturvetenskapliga lagar och inte av Gud.

Upplysning och vetenskap

Naturvetenskapen gjorde stora framsteg under 1600- och 1700-talen. En helt ny världsbild med solen i centrum hade introducerats redan på 1500-talet. Jorden och människan var inte längre universums centrum.

Vetenskapspersoner upptäckte nya naturlagar vilka förklarade många skeenden i naturen. Universum kom att uppfattas som en maskin, där olika skeenden griper in i varandra på ett mekaniskt sätt. Människan kom då också att uppfattas som en maskin, underkastad samma lagar. En sådan syn ger inte utrymme för något gudomligt ingripande. Så småningom framlades också teorier om att skapelsen kanske inte låg helt färdig från första början, utan att en viss utveckling hade skett.

ANNONS

ANNONS

De nya kunskaperna gjorde människor upplysta - åtminstone överklassen. De breda folklagren nåddes inte av de nyvunna kunskaperna förrän under 1800-talet. Bland de tongivande i dåtidens vetenskapliga debatter blev det en dygd (god egenskap) att tänka fritt och pröva allt med sitt förnuft. Förnuft och tänkande skulle göra människan lyckligare. Då behövdes inga religiösa auktoriteter. Helt följdriktigt var det under denna tid som kraven på religionsfrihet växte sig allt starkare. Religionsfrihet infördes t.ex. i USA 1776 och Österrike 1781.

Pietism

Upplysningen medförde att många började ifrågasätta den intellektualisering av den kristna läran som hade skett. När man med förnuftets hjälp kritiserade kyrkans dogmer (religiösa "sanningar") förde många istället fram moralen eller dygden som religionens kärna. En praktisk, samhällstillvänd kristendom började ta form. Den var förankrad i individens egen upplevelse och religiösa erfarenhet och kunde härigenom hålla måttet inför förnuftets prövning. Den var starkt subjektiv och ofta förenad med personlig omvändelse. Gud kunde man nå genom egna upplevelser, inte genom kyrkans lära.

Pietism (pietas, lat = fromhet) är ett samlingsnamn för en religiös väckelserörelse som framträdde i Tyskland under 1600-talets senare del. Gemensamt för de olika formerna var att de sökte göra kristendomen till liv och inte till lära och rätt bekännelse. En omvänd kristen omsätter sin tro i handling. Genom bot och omvändelse kan en kristen människa nå frälsning. Strikta etiska regler ingick i den pietistiska livsstilen. Mycket av det sk världsliga, t.ex. dans och bruk av alkohol, ansågs vara synd.

Pietistiska rörelser fick ofta namn efter sina grundare, t.ex. Spenerpietism (efter Jakob Spener) och Franckepietism (efter Hermann Francke).

Pietismen spreds i början av 1700-talet även till Norden. Svenska kyrkan och de svenska myndigheterna reagerade bl.a. starkt mot att pietisterna höll religiösa sammankomster i hemmen, sk konventiklar. År 1726 utfärdades därför det sk konventikelplakatet, som förbjöd gudstjänster i hemmen. Man upplevde de pietistiska strömningarna som ett hot mot kyrkans enhet och den rena läran.

... ty finna vi rådligt att avskaffa och alldeles förbjuda olika olovliga sammankomster, så att den som sig understår dem att hålla och tillåta, skall första gången böta två hundra daler silvermynt, andra gången fyra hundra daler silvermynt eller, i brist på böter, plikta första gången med fjorton dagars fängelse på vatten och bröd och andra gången med tre veckors fängelse på vatten och bröd. Men kommer han tredje gången igen, skall han på tvenne år riket förvisas. I lika måtto skola de som sig till sådana sammankomster inställa, var för sig första gången böta fyrtio mark silvermynt, andra gången dubbelt och tredje gången fyrdubbelt.
[ur Konventikelplakatet]
 

Amish
Bild: KiwiDeaPi
Under upplysningstiden gjorde många människor revolt mot olika auktoriteter - inte minst religiösa. Ett exempel är Amishfolket som utvandrade från Europa i början av 1700-talet och bosatte sig i Pennsylvania i östra USA. De har trots omvärldens påtryckningar behållit alla gamla seder och finner sig inte i några påbud från myndigheter eller andra auktoriteter.

ANNONS

ANNONS

Metodismen

John Wesley (1703-1791) var präst i den anglikanska kyrkan, och starkt påverkad av pietistiska strömningar. 1738 inträffade en vändpunkt i Wesleys liv; då han under en sammankomst hörde någon läsa Luthers företal till Romarbrevet. I sin dagbok beskriver han sin omvändelse så här:

På kvällen gick jag mycket ovilligt till ett sällskap vid Aldersgate Street, där någon föreläste Luthers företal till Romarbrevet. Omkring en kvart före nio, medan han beskrev den förändring, som Gud verkar i hjärtat genom tro på Kristus, kände jag mitt hjärta förunderligt värmt. Jag kände att jag förtröstade på Kristus, på Kristus allena, för frälsning, och en förvissning blev mig given, att han hade borttagit mina synder, just mina, och frälst mig från syndens och dödens lag ...
[ur Dagboken 24 maj 1738]

Efter omvändelsen reste Wesley runt som predikant och samlade mycket folk på väckelsemöten. Han ville väcka människor ur deras likgiltighet. Han ville få dem att förstå att frälsningen gällde var och en personligen. Han predikade den lutherska läran om rättfärdiggörelse genom tro, men betonade att frälsningen också innefattar en fortsatt helgelse, vilket innebär att människan ska föras till en relativ fullkomlighet.

Livet på väg mot helgelsen skulle präglas av noggrannhet och regelbundenhet. Ett regelbundet andaktsliv med bön och bibelläsning var grunden för detta. De omvända organiserades i församlingar för att hjälpa och stötta varandra. Då Wesley föreskrev en ritualisk-asketisk metod för medlemmarnas religiösa liv, fick de öknamnet "metodister". Rörelsen blev senare ett självständigt kyrkosamfund.

ANNONS

Användbara begrepp

Andakt är ungefär samma sak som bönestund, gudstjänst eller en slags högtidlig religiös stämning.

Helgelse: Enligt kristen tro den process varigenom den kristne förvandlas till allt större helighet och likhet med Kristus. Inom luthersk teologi innebär helgelsen människornas förverkligande av Guds heliga vilja.

Konventikelplakatet var en förordning från 1726 som förbjöd konventiklar (bönemöten i hemmen). Konventikelplakatet riktade sig bl.a. mot frikyrklighet för att slå vakt om "enhet i religionen" som enligt tidens uppfattning var nödvändig för att samhället skulle fungera. Konventikelplakatet gjorde många irriterade och avskaffandes år 1858.

Pietismen var en religiös väckelserörelse som betonade den enskildes fromhet och moral. De väckta och troende anhängarna bildade sammanslutningar (s.k. konventiklar) utan präster. Individens själavård var enligt pietismen viktigare än teologisk lärdom.
 

Uppgifter och frågor

Frågor till texten:

  1. Varför växte sig kraven på religionsfrihet allt starkare under 1700-talet?
     
  2. Vad utmärkte pietismen som religiös väckelse?
     
  3. Vad innebar konventikelplakatet?
     
  4. Beskriv Wesleys metodism i några korta punkter.
     

 

M  LÄS MER: Upplysningen

S  LÄS MER: Pietism och herrnhutism

M  LÄS MER: Andra kyrkor och samfund

S  LÄS MER: Väckelserörelsen under 1800-talet

M  LÄS MER: Mormonerna

M  LÄS MER: Jehovas vittnen

M  LÄS MER: Pingströrelsen

M  LÄS MER: Amish

M  LÄS MER: Baptismen

M  LÄS MER: Svenska Missionskyrkan

M  LÄS MER: Frälsningsarmén

Skrolla ner till listorna med bilder så hittar du mer liknande material.

 

FÖRFATTARE

Text: Åke Magnusson och Börje Andersson, läromedelsförfattare
Materialet är en omarbetad version av en text som tidigare ingått i läromedlet "Religionskunskap för gymnasieskolan - Vad ska man tro?"

 

Senast uppdaterad: 13 augusti 2025
Publicerad: 28 september 2021

ANNONS

ANNONS

Liknande artiklar

Folkrörelsernas framväxt

SO-rummet bok
S
Demonstrationståg
av: Riksdagsförvaltningen
2024-05-03
klocka Lästid 7 minuter

Folkrörelserna växte fram i en tid av stora förändringar. Ståndssamhället var på väg att lösas upp. Industrialisering och urbanisering förde med sig nya sociala och ekonomiska levnadsmönster. Ökad läskunnighet, en växande dagspress, järnvägar och telegrafer medförde revolutionerande möjligheter att nå ut till folkmassorna.

+ Läs mer

Lätta fakta om Roms katakomber

L
Roms katakomber 770-600
av: Carsten Ryytty
2023-08-09
klocka Lästid 2 minuter

Under miljonstaden Rom finns det ett system av underjordiska gångar med kristna begravningsplatser. I dessa katakomber ligger mellan 700 000 och en miljon kristna begravda...

+ Läs mer

Upplysningens idéer spreds i Paris salonger

S
av: Torbjörn Nilsson
2022-09-14
klocka Lästid 3 minuter

Få epoker i historien har en sådan strålglans som upplysningstiden under 1700-talet. Överallt (åtminstone i delar av Europa) talade man (åtminstone de intellektuella) om ”människans utträde ur hennes självförvållade omyndighet”, som filosofen Immanuel Kant uttryckte det. Bort med myter och mystik, in med framsteg och förnuft! Så löd fältropet från upplysningens huvudstad Paris, dit andra länders tänkare vallfärdade för att ta del av den nya läran...

+ Läs mer

Den senmedeltida kyrkans förfall, reformationen och splittringen

S
av: Carl-Henrik Larsson
2022-05-02
klocka Lästid 15 minuter

Under senmedeltiden förföll den katolska kyrkan. Flera av påvarna levde på ett sätt som stod i bjärt kontrast till den lära som kyrkan predikade. Kritiken mot kyrkan kom under 1500-talet att växa och omfattade inte bara påvarnas och prästernas leverne utan alltifrån kyrkans handel med avlatsbrev till synen på nattvardsfirande och barndop. Reformationen splittrade katolska kyrkan inifrån...

+ Läs mer

1600-talet, renlärighetens epok: Katolsk motreformation och evangelisk konfessionalism

S
av: Åke Magnusson och Börje Andersson
2021-09-27
klocka Lästid 4 minuter

I det kristna Europa var 1600-talet renlärighetens epok. Det gäller både för den katolska och den protestantiska kyrkan. Reformationen ledde till att den västliga kristna kyrkan splittrades. För individens del innebar den en frigörelse från religiösa auktoriteter. Politiskt innebar den i de flesta europeiska länder en upplösning av det medeltida sakrala samhället. Utvecklingen efter reformationen präglades av en strävan mot religiös och politisk enhet. För furstarna, som ofta var både statens och kyrkans överhuvud, var det av primärt intresse att återställa enheten i respektive land. Motiven var därför både religiösa och politiska...

+ Läs mer

Paulus - kristendomens näst viktigaste person?

M
av: Magnus Västerbro
2021-09-24
klocka Lästid 8 minuter

Hade kristendomen funnits idag om inte Saul (Paulus på grekiska) trodde sig ha fått en vision från Gud, den där dagen år 34 e.Kr, då han befalldes att sprida Jesus lära över världen? Hade vi idag ens vetat något om Jesus - den judiske mannen som några år tidigare avrättats av romarna efter att ha påstått sig vara judarnas Messias? Svaret på dessa frågor går bara att spekulera i, men klart är att Paulus utveckling av den kristna läran fick avgörande betydelse för kristendomens breda spridning i Medelhavsområdet under de första århundradena efter Jesus död. Genom Paulus insatser började kristendomen sin resa mot att bli en världsreligion...

+ Läs mer

Liknande filmer och poddradio

ANNONS

ANNONS

Ämneskategorier

Hi
En flerhövdad antik gatulyckta som lyser upp omgivningen i staden.

Upplysningen

Upplysningen, även kallad upplysningstiden, var en idéhistorisk strömning i Europa under 1700-talet. Upplysningens...

Re

Religion och vetenskap

Går det att förena vetenskap och religion? Än idag finns en laddad debatt kring evolutionsläran där vetenskap och...

Re

Kristendomens historia och kyrkohistoria

Kristendomens och kyrkans tvåtusenåriga historia från antiken till idag.

Re
Predikan

Andra kyrkor och samfund

Andra kyrkor och kristna samfund som inte tillhör Svenska kyrkan.

Re

Sekularisering

Sekularisering är en benämning för religionens minskande betydelse i det västerländska samhället.

Relaterade taggar

Re
Predikan

Pietism och herrnhutism

Pietismen var en religiös väckelserörelse som betonade den enskildes fromhet och moral. De väckta...

Re
Idé

Idéhistoria

Idéhistoria handlar om hur människor uppfattar sig själva och världen. Idéhistoria är historien om...

Re
Galileo

Vetenskapliga revolutionen

1600-talet var det århundrade i Europa då naturvetenskapliga metoder och idéer om hur världen...

Re
ikon

Människosyn

Människosyn är ett brett begrepp och en sammanfattande benämning på olika uppfattningar om...

Re
Jordglob

Världsbild

En världsbild sammanfattar och ger en överblick över världsalltet och jordens och människans...

Liknande Podcasts

SO-rummet podcast icon
M

Vad är kreationism?

av: Mattias Axelsson
2022-10-05

I veckans avsnitt pratar Mattias Axelsson (gymnasielärare i bl.a. religionskunskap) om kreationism.

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
L

Kristi himmelsfärdsdagen och pingst

av: Mattias Axelsson
2018-05-10

Mattias sätter sig själv i studion för att förklara lite kort om Kristi himmelsfärd och om pingsten.

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
M

De tre stora inriktningarna inom kristendomen

av: Mattias, Julia och Kristoffer
2017-10-31

Mattias, Julia och Kristoffer pratar om de tre stora kristna inriktningarna - katolska, ortodoxa och protestantiska kyrkan.

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
L

Jesus död och uppståndelse

av: Juia, Mattias och Kristoffer
2017-04-12

När påsken närmar sig pratar Julia, Kristoffer och Mattias om Jesus död och uppståndelse, själva orsaken till det kristna påskfirandet.

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
M

Den stora schismen år 1054 - kyrkans delning

av: Julia, Kristoffer och Mattias
2017-03-01

Mattias, Julia och Kristoffer pratar om splittringen av den kristna kyrkan i en katolsk och en ortodox gren 1054.

+ Lyssna