Frihetstidens partivälde och gustavianska tidens envälde
Perioden 1719-1809 var en tid mellan gammalt och modernt. Det var också en tid fylld av paradoxer då gammalt mötte nytt. Bilden visar "tjusarkonungen" Gustav III:s hov där kungen - i sin kamp mot adeln - sett till att byta ut adelns spetsar mot en mer folklig klädsel - den s.k. nationella dräkten (personerna på bilden bär en hovvariant). Detta tillsammans med flera andra förordningar påskyndade den ståndsutjämning som tog fart under 1800-talet. Detalj från en målning av Pehr Hilleström (1732-1816).
På ett annat plan är perioden mer motsägelsefull och vitt skilda tolkningar har framförts, såväl av samtida aktörer som av senare generationer forskare. Var frihetstiden (1719-1772) korruptionens och de sönderslitande partistridernas tidevarv? En tid då Sverige hotades av Polens öde, att delas mellan de europeiska stormakterna? Och var följaktligen Gustav III:s envälde en nationell äreräddning då främst adelns partivälde kvästes? Så såg Gustav III (naturligtvis) på saken, liksom många konservativa politiker och historiker som hundra år senare motsatte sig partiernas frammarsch och parlamentarismens ifrågasättande av kungamakten.
Eller lade frihetstiden, med sina politiska partier och så småningom också tryckfrihet, grunden till 1900-talets demokrati? Och var det Gustav III:s envälde med dess teatraliska drag som försenade demokratiseringen? Frihetstidens kanske främste försvarare, statsvetaren Fredrik Lagerroth, skrev 1915: "Sverige var det konstitutionella föregångslandet, som visade Europas folk vägen mot friheten, för att sedan [i och med Gustav III] ohjälpligt distanseras och lojt taga sin plats bland nationernas tross."
