I kräftkalasens tid

I fullmånens sken med kulörta lyktor, dilldoft, kalla nubben och uppsluppen stämning framstår kräftskivan som en urgammal svensk, traditionsrik ritual. Men inget kunde vara felaktigare. Visserligen har kräftor ätits åtminstone sedan 1500-talet i förnäma kretsar i vårt land, men den festliga, lössläppta kräftskivan föddes först för hundra år sedan.
M
Kräftfiske

"Kräftfångst", målning av Carl Larsson, 1897. Flickan som står i vattnet till höger vittjar en kräfthåv och i båten ligger kräftburar.

Kunglig spis

Den vanliga flodkräftan, Potamobius astacus, kravlade runt i sjöar och vattendrag redan i förhistorisk tid i södra och mellersta delen av det som idag är Sverige. Antagligen åt man av de läckra djuren långt tillbaka i tiden. Kräftor var populär fastemat i tyska kloster på 1400-talet. Men det äldsta skriftliga beviset på svenskt kräftätande är från Erik XIV:s tid. På hösten 1562 skriver kung Erik till fogden på Nyköpings slott Jöran Johansson Rosenhane:

"Schall thu wethe Jörenn Jönsson, att wij både till wårtt eigett behoff, Thessligestt och till the fremmende heerrer, som hör på thenne tijd hos oss ähre, behöffwe enn heell hop Kräffwether."

ANNONS

ANNONS

Kungen befaller också att kräftor ska fiskas överallt och skaffas fram t stora mängder till det stundande bröllopet för prinsessan Anna.

Hans bror Johan III gillade också kräftor och beordrade ståthållaren på Kalmar slott att skaffa så många levande kräftor som möjligt och släppa ut dem i dammarna i slottsträdgården.

Hur de läckra djuren var tillagade får vi veta första gången 8 februari 1623 då Gustav II Adolf bjöd på fyllda kräftor vid en supé för sändebudet från Mecklenburg på Strömsholms slott.

Soppa, korv och pastej

Bra kräftvatten var mycket uppskattade på de adliga godsen. Kräftorna kunde enligt Åke Råiambs Adelig Öfning från 1690 kokas med vinättika, salt, peppar, nejlikor, lagerblad, lök och garneras med persilja. De serverades varma.

Men vanligen var kräfträtterna ytterst komplicerade. Populärast var kräftsoppan, där skalen också kokas och ger rätten vacker färg. En utförlig beskrivning ges i Johan Winbergs En liten kokebok från 1761. Den börjar med de monumentala orden "Förwäll och bryt up 100, mer eller mindre, kräftor".

Cajsa Warg ger i sin Hjelpreda i hushållningen för unga fruentimber från 1755 bland annat recept på kräftkorvar i prinskorvsformat, med en hisnande smaksättning av persilja, peppar, muskotblomma, timjan och basilika. Små patéer och små pouppetons (pastejer) på kräftor var populära på supébordet. Högst skattades kräftstjärtarna eller "kräftsvansarna".

En svensk specialitet

Att äta de kokta kräftorna kylda är en sen företeelse och något som tycks vara en nationell specialitet. Bellman besjunger i episteln om Ulla Winblads lustresa till Första torpet kräftan som "ljust-ras röd i kastrulln" och alltså fiskas upp varm med gaffel allteftersom den förtärs.

På ett kalas sommaren 1826 bjöd Årstafrun "på en pudding af gedda och kräfter" och till efterrätt sockerbakelser i form av rödglaserade kräftor.

Kylda kokta kräftor introducerades troligen någon gång under 1800-talets senare hälft. Charles Emil Hagdahl nämner fortfarande i senare upplagan av Kok-Konsten från 1891 att kokta kräftor kan serveras både varma och kalla.

Dillen som ju idag anses oumbärlig till kräftorna rekommenderades som kräftkrydda redan 1761 av Johan Winberg i En liten kokebok. Under 1800-talet användes i regel dill eller persilja som krydda och dekor. Men först vid sekelskiftet 1900 tycks dillen ha slagit igenom som den ensamt dominerande kryddan vid kräftkoket.

ANNONS

ANNONS

Strindberg, som alltid var lika matintresserad och noga med detaljerna, lovsjunger dillen i Trefaldighetsnatten, 1902:

"Dillen är sådd, den oumbärliga, härliga dillen, när i augusti från land de smällfeta sprattlande kräftor föras i granris hitu."

kräftor kräva dessa drycker

Folkomröstningen om rusdrycksförbud i Sverige genomfördes den 27 augusti 1922. Det blev ett mycket jämnt resultat i valet och ett lägre valdeltagande än många hoppats på. 48,8 procent röstade för och 50,8 procent emot "införande av fullständigt rusdrycksförbud". Bilden visar en affisch för nej-sidan, gjord av Albert Engström. Det är kanske Sveriges mest kända affisch genom tiderna. Albert Engströms kraftfulla inlägg inför omröstningen bidrog sannolikt till att nej-röstarna vann, men med knapp marginal.

Kräftkalasens gyllene tid

Att kräftorna under 1800-talets senare hälft var fridlysta fram till början av augusti har förstås bidragit till att kräftpremiären omgetts av ett speciellt skimmer. Kräftromantiken underblåstes av Albert Engströms berömda affisch och debattinlägg vid förbudsomröstningen 1922: Kräftor Kräva Dessa Drycker (se bild).

Kräftskivan var dock en relativt sparsmakad borgerlig förlustelse ända tills senare delen av 1900-talet när man som en följd av kräftpestens härjningar i svenska sjöar började massimportera billiga kräftor från Turkiet. Då exploderade kräftkalasen.

Den svenska flodkräftan blir allt sällsyntare och dyrbarare, men vi har lärt oss acceptera de importerade varianterna. Kräftskivan, traditionellt föregången av ingående kräfttester i kvällstidningarna, har blivit ett ofrånkomligt inslag i festalmanackan. Det sörplas kräftspad och skålas i immiga glas från slott till kolonistuga, dill- och kräftdoften omsvävar sommarverandor och myggiga uteplatser.

Vad hände sedan?

Advent, jul, påsk, midsommar, den gamla skördehelgen Mickelsmäss och alla helgons dag - förr följde helgtraditionerna kyrkoåret, det var ju vid de kyrkliga helgerna man var ledig. Sedan 1 januari 2000 är Svenska kyrkan inte längre statskyrka. Religionen minskar i betydelse och de flesta firar idag till exempel julhelgen mer av tradition än av religiös tro.
Nya traditioner skapas, delvis på affärsmännens initiativ. Mors dag och fars dag är typiska handlarhelger, liksom alla hjärtans dag. Den anglosaxiska traditionen att fira halloween vid allhelgonahelgen har tagits upp och har nu slagit igenom, trots att den är ganska främmande för vår kultur.

Vi kommer att få vänja oss vid nya, främmande inslag i både fest och vardag. Ett samhälle med olika kulturer i samklang ger nya möjligheter.

LÄS MER: Historien bakom kräftskivan och surströmmingskalaset

LÄS MER: Svenska högtider och traditioner förr och idag

LÄS MER: Historia om mat, kryddor och matvanor

Visste du att:

  • En som var ytterst misstänksam mot kräftor var Carl von Linné. Han ansåg att kräftor och hummer var insekter som även efter tillaganing var skadliga och giftiga. "Jag wett mig aldrig ätet dem utan någon känning", beklagar han sig.
     

Uppgifter och frågor

Frågor till texten:

  1. Ungefär hur länge har kräftor ätits i Sverige och när uppkom den festliga traditionen med kräftskivan?
     
  2. Vilken historisk kung hade en förkärlek för kräftor och beordrade att de skulle fiskas och samlas i stora mängder?
     
  3. Hur var kräftor traditionellt tillagade, och vilka kryddor var vanliga att använda under 1600-talet och 1700-talet?
     
  4. Vad innebar kräftpestens härjningar för den svenska kräftskivan under 1900-talet?
     

 

Litteratur:
Julius Ejdestam, Samling kring bordet, Rabén & Sjögren, 1975
Märta Helena Reenstierna, Årstadagboken 1-3, journaler från åren 1793-1839, Forum, 1993
Jane Fredlund och Birgitta Conradson, Köket förr i tiden, Ica bokförlag,1973
Gustaf Näsström, Forna dagars Sverige, 1700-talet, Bonniers, 1962
Rut Wallensten-Jaeger, Kök och stök när seklet var ungt, LTs förlag, 1975
Rut Wallensteen-Jaeger, Mat till vardags och fest, LTs förlag, 1981
Per Erik Wahlund, Kosthåll, Bonnier, 1977
Jan-Öjvind Swahn, Mathistorisk uppslagsbok, Ordalaget förlag, 1999
Nils-Arvid Bringéus, Mat och miljö - en bok om svenska kostvanor, Gleerups, 1970
Birgitta Conradson och Jane Fredlund, Köket förr i tiden, Ica förlaget, 1973
Nils-Arvid Bringéus, Institutet för folklivsforskning, Årets festseder, LTs förlag,1984


Text: Jane Fredlund, journalist, kulturhistoriker och författare
Artikeln är en omarbetad version av material från boken Så levde vi : Fest och vardag i forna dagars Sverige, av Jane Fredlund
 

Senast uppdaterad: 25 oktober 2023
Publicerad: 27 augusti 2023

ANNONS

ANNONS

Liknande filmer och poddradio

Liknande artiklar

SO-rummet bok
M
Romeo och Julia

Romeo och Julia

Sägnen om Romeo och Julia är troligen världens mest kända berättelse om kärlek. Historien hör hemma...

M
Jultomte

Jul - gåvornas, ljusens och matens högtid

Julen i Sverige är en festlig blandning av både gamla traditioner och nya seder. Här berättas om...

M
Nu är det jul igen

Advent, lucia och julfirandet förr

Advent, lucia och jul har i Sverige genomgått många förändringar över tid. Adventsljus, som nu är...

M
1600-tals-familj

Kvinnans roll i 1500-talets och 1600-talets Sverige

Under 1500- och 1600-talen var kvinnans roll djupt rotad i samhällets sociala och kulturella normer...

M
Hårt bröd

Historia om några svenska matvanor

Svenska restauranger beskylldes förr för att vara stela och tråkiga. Tvånget för män att bära slips...

M
Tårta och firande

Svenska ceremonier och seder - från vaggan till graven

De senaste hundra åren har inneburit att de ceremonier som förr i tiden var förknippade med...

ANNONS

ANNONS

Ämneskategorier

Hi

Livet på landet och i staden 1500-1776

Vardagsliv och andra företeelser på landsbygden och i städerna under den nya tiden.

Hi

Livet på landet och i staden 1776-1914

Vardagsliv och andra företeelser på landsbygden och i städerna under det långa 1800-talet.

Hi

Svenska högtider och traditioner förr och idag

Historia om svenska traditioner, högtider och symboler. Högtidernas firande har sitt ursprung i religionen och i...

Hi

Historia om mat och matvanor

Våra matvanor har varierat genom historien, men vi har i regel fått äta det som funnits till hands. Maten har ändå -...

Relaterade taggar

Hi
Medeltida marknad.

Mat och dryck

I tiotusentals år har människans jakt på föda både förändrat samhället och fört det framåt....

Liknande Podcasts

SO-rummet podcast icon
L

Skiftesreformerna i Sverige

av: Mattias Axelsson
2021-09-23

I veckans avsnitt pratar Mattias Axelsson (gymnasielärare i bl.a. historia) om skiftesreformerna i Sverige under slutet av 1700- och början av 1800-talet, särskilt laga skifte.

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
M

Våffeldagen

av: Mattias Axelsson
2021-03-22

I veckans avsnitt pratar Mattias Axelsson (gymnasielärare i bl.a. religionskunskap) om våffeldagen.

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
M

Fastlagen och fastan

av: Mattias Axelsson
2021-02-15

I veckans avsnitt pratar Mattias Axelsson (gymnasielärare i bl.a. historia) om fastlagen och fastan.

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
L

Kristi himmelsfärdsdagen och pingst

av: Mattias Axelsson
2018-05-10

Mattias sätter sig själv i studion för att förklara lite kort om Kristi himmelsfärd och om pingsten.

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
L

Jesus död och uppståndelse

av: Juia, Mattias och Kristoffer
2017-04-12

När påsken närmar sig pratar Julia, Kristoffer och Mattias om Jesus död och uppståndelse, själva orsaken till det kristna påskfirandet.

+ Lyssna