Flickorna i Tredje riket

Del 6 av 12 i en artikelserie om nazismen i Tredje riket. Barbara blev som 11-åring medlem i Bund Deutscher Mädel, en del av nazisternas ungdomsrörelse. Genom henne och många andra flickor i Tredje riket skildras här hur en hel generation uppfostrades i nationalsocialismens skugga. Det handlade om mer än bara marscher och uniformer; det var en komplex väv av lojalitet, tradition och förtryck. Flickornas roll var tydlig: de skulle bli framtida mödrar och uppfostrare inom det nationalsocialistiska systemet. Samtidigt fanns det en underström av motstånd och inkonsekvenser, speciellt när det kom till frågor om rasmässig renhet och antisemitism.
M

Hitler-Mädchen hissar fanan.

Mariaföreningen

Barbara berättar varför hon 1933 som 11-åring gick med i Bund Deutscher Mädel (BDM) som ingick i den stora ungdomsrörelsen Hitlerjugend. Klasskamraterna hade blå klänningar. De tillhörde Mariaföreningen, en förening för yngre flickor. Barbara ville också ha en sådan klänning. Dessutom uppmanades alla i klassen att gå med. Hon blev en entusiastisk medlem i gruppen. Där lärde hon sig visor och danser. Än idag kan hon utantill läsa upp dikter från den tiden. I föreningen upplevde hon en stark gemenskap. Den unifomerade klädseln, det taktfasta marscherandet bidrog till detta. Men inte alla ville bli Hitlerflickor. Många tog inte brunskjortorna på allvar. Istället skrattade de åt dem. Man sjöng inte med i Horst Wesselsången. Hitler såg löjlig ut i sin uniform. Men trycket att ansluta sig växte. Överallt skedde nu uppmarscher med fanor. När Führern besökte den lilla staden spreds det brusande "Heil Hitler" från gata till gata. Det var medryckande och det blev allt svårare att stå utanför.

ANNONS

ANNONS

Uppfostran

Flickorna skulle tränas att lyda. De måste vara hörsamma mot sin ledare. Kommandoropen ekade. Framåt marsch! Man måste underordna sig, annars blev man bestraffad. Motvilliga flickor tvingades göra straffexercis inför hela gruppen. Höger om, vänster om. Många av dessa motvilliga flickor kom snart att själva bli ledare. Men till skillnad från pojkarna skulle flickorna inte i första hand fostras genom befallningar och drill. Istället gällde förebilder. Det ansågs att hos flickorna var instinkten viktigare än det logiska tänkandet.

Kroppen och antisemitismen

Flickan skulle lära sig kroppsbehärskning. Hon skulle röra sig rytmiskt och uppträda rak och stolt. Hon måste alltid hålla sig ren. Hår och tandvård var viktigt. Kroppens prestationsförmåga skulle tränas upp. Alkohol och nikotin fördömdes naturligtvis på det bestämdaste. Kroppen tillhörde nationen. Utslagsgivande var det biologiska arvet. Det var viktigare än miljöpåverkan. Därför trodde man på "en ren ras". Men det hindrade inte att BDM-flickor som kände till gömda judar avstod från att avslöja dem. Många skrämdes av de antisemitiska attackerna. De hade judiska väninnor. Någon hade till exempel en judisk väninna som var duktig i allt. Men hon fick inte läsa vidare. Det tyckte de andra flickorna var orättvist. Många judar var mer blåögda och ljusa (nazisternas kriterier på så kallad "arisk härkomst") än sina "ariska" klasskamrater. Alltså åter en inkonsekvens. Omedvetet blev dock flickorna till följd av propagandan rädda för judar, kommunister och svarta amerikaner. Flickorna accepterade också raslagarna.

Traditionerna

Liksom pojkarna måste flickorna vara beredd att offra sig för det tyska folket. Uppfostran gick ut på att flickorna skulle bli "starka och tappra kvinnor". De skulle också tränga in i den nationalsocialistiska tankevärlden. Flickornas uppgift var att föra den nationalsocialistiska tanken vidare till kommande släkten. Ständigt betonades deras kommande roll som mödrar och uppfostrare. Genom dem skulle traditioner, sånger, sagor och danser från hembygden (Heimat) bevaras. Flickorna skulle också tillverka sina egna kläder. De skulle göra historiska dräkter och allmogekläder. Bondelivet idealiserades. Folkdanser var även ett led i den folkliga (völkische) kulturen. Vid högtidliga tillfällen gällde BDM-uniformen, kortärmad vit blus och blåsvart kjol.

ANNONS

ANNONS

Yrke

Att i framtiden bilda familj var självklart, men att enbart se sig som mor, maka och husmor lockade inte flickorna. Grundläggande yrkesutbildning kom att gälla även för flickor. Framförallt gällde det vårdyrkena. Även arbete inom jordbruket uppmuntrades. Där saknades arbetskraft. Flickorna skulle också föras närmare den tyska jorden och bondelivet. För stadsflickorna var lantarbete en ny erfarenhet. Däremot ville man inte ha överkulturella och överutbildade kvinnor.

Tyska flickor i Kriegsdienst (krigstjänst).

Kvinnorna var inte entusiastiska över den påtvingade krigsinsatsen. Men de ville göra sin plikt. Vissa fick arbeta i ockuperade områden. Där blev de uniformerade tyska flickorna fientligt bemötta och ibland även hotade.

Moder

Största möjliga återhållsamhet gällde. Sexuell tillfredsställelse för lustens skull avvisades. Kärnfamiljen var det viktiga. Men kriget kom att medföra väldiga människoförluster vid fronten. Frågan om nationens nytillväxt aktualiserades. En tysk flicka som hade permission från arbetstjänst kom hem och sa: "Vet mamma, sex flickor på min avdelning ska skänka Führern små barn."

Hundratusentals 17-18-åriga flickor drillades av sina överordnade till åsikten, att de gjorde Hitler och fosterlandet en berömvärd tjänst genom att föda barn till världen. Även utomäktenskapliga barn var välkomna. Men valet av partner måste ske efter så kallade rasmässiga kriterier. Man varnade flickorna för "judisk, bolsjevikisk eller orientalisk lystnad". Framförallt var det Himmlers SS som förespråkade den mer lössläppta sexualiteten. Den avvisades dock av ledande kvinnor inom BDM.

ANNONS

ANNONS

Uppgifter och frågor

Frågor till texten:

  1. Varför ville Barbara gå med i Bund Deutscher Mädel (BDM) när hon var 11 år?
     
  2. Hur blev flickor inom BDM uppfostrade? Vilka egenskaper ansågs viktiga?
     
  3. Vad tänkte flickorna inom BDM om yrkesval och arbete i framtiden?
     
  4. Vad var flickornas roll i samhället enligt den nationalsocialistiska tankevärlden?

Fundera på:

  1. Flickorna i BDM hade judiska vänner men blev ändå påverkade av propaganda. Hur kan det förklaras?
     


Litteratur:
Norbert Frei, National Socialist Rule in Germany, Oxford, 1993
David F. Crew (red), Nazism and German Society, 1933-1945, London, 1994
Harold James, A German Identity, London, 1989
Horst von Maltitz, The Evolution of Hitler's Germany, New York, 1973
En ödesdiger vision, (ingår i bokserien Tredje riket ),1994
Ockupation och förtryck, (ingår i bokserien Tredje riket ),1993
Bo Svensson och Brutus Östling (red), Terror och förhoppningar: vardag under nazismen och i dagens Västtyskland, del 1-2, , Stockholm, 1984
 

Text: Jan-Gunnar Rosenblad och Gundel Söderholm, författare
 

Läs mer om

Senast uppdaterad: 31 oktober 2023
Publicerad: 8 februari 2016

ANNONS

ANNONS

Liknande filmer och poddradio

Liknande artiklar

M

Hvidstengruppen

Den danska Hvidstensgruppen bildades i mars 1943. Medlemmarnas viktigaste mötesplats var Hvidstens...

M
1600-tals-familj

Kvinnans roll i 1500-talets och 1600-talets Sverige

Under 1500- och 1600-talen var kvinnans roll djupt rotad i samhällets sociala och kulturella normer...

M
Warszawagettot

Warszawagettot och judarnas uppror

I den polska huvudstaden Warszawa hade de tyska ockupationstrupperna inrättat ett getto, speciella...

S
Kvinnohistoria

Kvinnan som huvudperson

Kvinnan har historiskt sett alltid varit dubbelarbetande; hon har både arbetat i produktionen och...

M

Bröllop förr och idag

Det är sköna maj, bröllopsklockorna ljuder och brudparet duckar för risgrynen som regnar på...

M

Vikingatidens kvinnor

Vikingatidens kvinnor betraktades i det närmaste som jämbördiga med männen. Kvinnor kunde vara allt...

ANNONS

ANNONS

Ämneskategorier

Hi

Andra världskriget

Andra världskriget (1939-1945) är det mest omfattande kriget och en av de värsta katastroferna i människans historia....

Hi

Kvinnohistoria och genushistoria

Kvinnohistoria handlar främst om kvinnors villkor och betydelse i historiska skeenden, med syfte att sätta in kvinnor i...

Hi
Karta

Tysklands historia

Fördjupa dig i Tysklands historia. Här finns material som behandlar landets historia i små och stora drag.

Hi

Mellankrigstiden

Under mellankrigstiden (1918-1939) drabbades Europa och USA av en ekonomisk kris som ledde till att diktaturer fick...

Relaterade taggar

Hi
Hakkorsflagga

Nazityskland

Nazityskland (Tredje riket) innefattar perioden 1933-1945 då Tyskland styrdes av Adolf Hitler och...

Hi
emblem

NSDAP

NSDAP är en förkortning för det tyska nazistpartiet "Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei...

Hi
propagandaposter nsdap

Propaganda

Propaganda är en form av politiska eller nationalistiska budskap vars syfte är att påverka ett...

Hi
Rashygien

Rasbiologi

Rasbiologi var ett akademiskt ämne under 1800-talet och första halvan av 1900-talet. Rasbiologi,...

Hi
Träningsläger

Hitlerjugend

Hitlerjugend (Hitlerungdomen) var en nationalsocialistisk ungdomsorganisation i Nazityskland mellan...

Hi
Neutral genussymbol

Genus och genusperspektiv

Ordet genus är hämtat från latinet och betyder "sort" eller "släkte". Begreppet genus används för...

Liknande Podcasts

SO-rummet podcast icon
M

Delningen av Tyskland efter andra världskriget

av: Julia, Mattias och Johannes
2018-03-14

Julia, Mattias och Johannes tar sig an hur det gick till när Tyskland delades i (Väst- och Östtyskland efter andra världskriget). Vad hände och varför?

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
M

Andra världskrigets utbrott

av: Mattias, Julia och Johannes
2018-03-06

Julia, Mattias och Johannes tar sig an starten på andra världskriget. Vad hände och varför?

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
M

Sveriges nittonhundratal: 1940-1949

av: Mattias, Julia och Kristoffer
2017-12-05

I årets sista podd fortsätter Julia, Mattias och Kristoffer serien om 1900-talet. Nu om 1940-talet. De pratar om andra världskriget, division Engelbrecht, ransoneringskuponger, beredskapsmusik, Ingrid Bergman och ekonomisk tillväxt.

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
M

Sveriges nittonhundratal: 1930-1939

av: Mattias, Julia och Kristoffer
2017-11-28

Julia, Mattias och Kristoffer fortsätter serien om 1900-talet. Nu om 1930-talet. De pratar om skotten i Ådalen, Saltsjöbadsavtalet, kohandel, folkhem, funkishus, Lort-Sverige, Lasse Dahlqvist, pilsnerfilm och proletärförfattare.

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
M

Sveriges nittonhundratal: 1920-1929

av: Mattias, Julia och Kristoffer
2017-11-22

Mattias, Julia och Kristoffer fortsätter serien om 1900-talet. Nu det glada 1920-talet. De pratar om framtidstro, rusdrycksförbud och jazz men också om börskrasch och Karl Gerhard.

+ Lyssna