Yttersta tiden och domedagen


På domedagen kommer Gud att döma alla människor - levande som döda - för deras gärningar. De rättfärdiga hamnar i paradiset. Den teologiska studien av domedagen kallas för eskatologi.
Evigt liv
Människan är ställd inför det faktum att hon en gång ska dö. Jesus ändrade inte på detta. Däremot talade han om ett nytt liv efter döden. "Den som tror på mig ska leva om han än dör" [Joh 11:25]. Till den av rövarna på korset som ångrade sig sa Jesus: "Sannerligen, redan idag ska du vara med mig i paradiset" [Luk 23:45].
Det eviga livet har inga gränser i tid och rum. Det beskrivs inte i sådana termer. "Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då ska vi se ansikte mot ansikte" [1 Kor 13:12]. Porten till det eviga livet går genom Jesus som den korsfäste och uppståndne. Genom att Jesus har uppstått vet den kristne att det finns en uppståndelse. Den kristne får härigenom ett nytt perspektiv på döden vilket innebär ett accepterande av döden.
ANNONS
ANNONS

Apokalypsens fyra ryttare, målning av Arnold Böcklin (1827-1901). I Nya testamentets sista bok, "Uppenbarelseboken", berättas om apokalypsen, allmänt tolkad som den yttersta tiden och de dramatiska händelser som ska utspelas omedelbart före Messias återkomst.
Någon beskrivning av hur det eviga livet ska gestalta sig finns inte. Nya testamentet säger dock att det inte är en direkt fortsättning på det nuvarande livets villkor. Påståendet att t.ex. äktenskapsband skulle återknytas efter döden har ingen förankring i Bibeln. Tvärtom finns bilden av hustrun, som var änka efter sju män. I Lukasevangeliet [20:27-40] ställs frågan om vems hustru hon skulle bli efter döden. Jesus svarade att det inte existerar sådana familjeband efter döden. Människan tas genom döden ur de förhållanden och relationer som bestämmer henne under jordelivet.
Domen
Enligt kristen tro finns Jesus längst fram i tiden som den som en gång ska döma människorna. Då ska den slutliga uppgörelsen ske mellan rätt och orätt, mellan gott och ont. Gud ska då "döma världen med rättfärdighet" [Apg 17:31].
Det kommer inte att bli någon rättegångsscen med åklagare, försvarare och domare, där åklagaren måste binda den åtalade vid påstådda brott. Kristen tro utgår från att människan från början är skild från Gud och förblir det om hon inte själv ändrar på det. Hon har frihet att ta emot Guds kärlek och leva i den och därmed bli fri. Det som kommer att räknas blir inte vilka världsliga lagbrott som människan gjort, utan hur hon handlat eller låtit bli att handla mot sina medmänniskor. Det avgörande är hur tron på Gud har avspeglats i människans handlingsmönster, hur tron blivit verksam i kärlek och i hur hög grad människan velat bekämpa sin egoism. Någon mänsklig måttstock används inte. "Mina tankar är inte era tankar, och era vägar är inte mina vägar, säger Gud" [Jes 55:8].
ANNONS
ANNONS
Död eller evigt liv blir de två alternativen för människan på domens dag. I Johannesevangeliet sägs dock att både domen och det eviga livet finns genom Jesus ord redan idag:
...den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv. Han faller inte under domen, utan har övergått från döden till livet. [Joh 5:24]
Den yttersta domen
![]() "Den yttersta domen", målning av Hans Memling (ca 1433-1494).
|
ANNONS
ANNONS
LÄS MER: Kristendomen
LÄS MER: Kristendomens grunder
LÄS MER: Den kristna läran
LÄS MER: Kristet liv och kristen människosyn
LÄS MER: Den kristna läran - treenigheten
LÄS MER: Treenigheten
LÄS MER: Bibeln
LÄS MER: Jesus
LÄS MER: Vem var Jesus?
LÄS MER: Kristen etik
Arvsynd: Människan är av naturen benägen att synda och påverkas av det onda att utföra onda handlingar. Detta beroendeförhållande kallas arvsynd.
Bot betyder ånger. Människan ska ångra och gottgöra det onda hon gjort.
Bikt är en syndabekännelse som man avlägger inför en präst. Den som biktar sig kan få råd och hjälp av prästen som har tystnadsplikt även inför domstol. Prästen har enligt kristen tro Jesus fullmakt att meddela syndernas förlåtelse.
Domen: Kristus ska komma tillbaka och döma levande och döda. Alla ska dömas efter sina gärningar.
Dopet är ett sakrament (helig handling) som innebär att människan kommer in i den kristna gemenskapen och får del av syndernas förlåtelse och frälsningen.
Dödsriket är i Nya testamentet beteckning för platsen där alla döda samlas fram till domens dag.
Eskatologi är läran om den yttersta (sista) tiden som i Nya testamentets framtidsbilder sker i följande huvudpunkter: Kristi återkomst, domen, straffet och evigt liv.
Evigt liv: Tron på ett liv efter döden grundar sig på Bibelns skildringar om Jesu uppståndelse.
Frälsning betyder räddning eller befrielse från synden, det onda. I förlängningen betyder det också befrielse från döden. Frälsning sker endast genom att tro och lita på Jesus Kristus.
Förlåtelse: Guds förlåtelse är gränslös för den som ångrar sig och syftar till att återställa ett gott förhållande mellan Gud och människan. Genom förlåtelsen utplånas det onda människan gjort [Matt 6:12 och 18:21].
Försoning betyder som religiös term att återställa ett gott förhållande mellan Gud och människan. På Gamla testamentets tid trodde man att försoning kunde ske genom olika slags offer. Enligt Nya testamentet sker försoning genom Jesus lidande och död. Jesus offrade sig själv för människorna.
Messias är hebreiska och betyder "den smorde". En av de viktigaste tankarna i Nya testamentet är att Jesus var Messias. Här går skiljelinjen mellan kristendom och judendom. Judarna väntar ännu på Messias.
Nåd betyder att få något för inget, d.v.s. gratis. I Gamla testamentet står nåd för de välgärningar Gud gjort mot sitt folk Israel. I Nya testamentet betyder nåd att Gud erbjuder människan att få del av Guds förlåtande kärlek och frälsning från det onda. I kyrkorna sker det främst genom sakramenten.
Paradis kommer från ett grekiskt ord för park eller lustgård. Den bibliska innebörden torde vara:
- namn på Edens lustgård.
- beteckning för den plats dit de rättfärdiga kommer efter döden.
Skärselden: En slags ”bakdörr” till himlen. I skärselden kunde de som begått mildare synder grillas tills de sonat sina gärningar varefter de kunde släppas in i paradiset.
Tusenårsriket nämns i Uppenbarelseboken i Bibeln som en tidsperiod i världens sista tid då Kristus ska komma tillbaka och upprätta ett härlighetsrike tillsammans med de trogna. Sedan ska Satan utplånas och dom (domstol) hållas innan den slutliga uppståndelsen. Spekulativa tolkningar av tusenårsriket har gjorts av bl.a. Jehovas Vittnen. Tanken på tusenårsriket finns också belagd i judiska scheman över världens sju tidsperioder på vardera tusen år. Slutperioden kallas där Messiasriket.
Uppståndelsen: Enligt Nya testamentet uppstod Jesus från döden på den tredje dagen. Detta är grunden för tron på människans uppståndelse till evigt liv.
Återkomsten: Enligt Nya testamentet ska Jesus i den yttersta (sista) tiden komma tillbaka till jorden för att besegra det onda. Han ska därmed fullborda Guds rike.
Uppgifter och frågor
Frågor till texten:
- Hur kommer enligt Bibeln det eviga livet att gestalta sig?
- Vad innebär domen?
FÖRFATTARE
Text: Lennart Koskinen (teologie doktor i tros- och livsåskådningsvetenskap, läromedelsförfattare och f.d. biskop), Sören Levén (läromedelsförfattare och f.d. lärarutbildare), Börje Andersson (läromedelsförfattare) och Åke Magnusson (läromedelsförfattare)
Materialet är en omarbetad version av en text som tidigare ingått i läromedlet Vad ska man tro? Religionskunskap för gymnasieskolan (tidigare utg. av Almqvist & Wiksell).