Lätta fakta om järnvägens tidiga historia

klocka
Lästid 4 minuter
Den industriella revolutionen började i Storbritannien kring mitten av 1700-talet. Storbritanniens tidiga industrialisering, järnvägarna och det brittiska imperiet har i hög grad bidragit till att forma dagens Europa. De tre faktorerna var också beroende av varandra. Till exempel skulle inte Indien ha kunnat kontrolleras under så lång tid utan ett järnvägsnät, industrierna i Storbritannien skulle inte ha utvecklats så mycket utan indisk bomull, järnvägarna inte skapats utan industri som i sin tur behövde järnvägar.
L
Artikel

Euston station i London på 1830-talet. Lägg märke till de öppna vagnarna.

Järnvägarna påskyndade industrialiseringen

Tack vare Storbritanniens tidiga industrialisering fick landet ett ekonomiskt försprång gentemot resten av Europas länder. Det brittiska imperiets stora utbredning gav nödvändiga råvaror och en stor marknad.

När infrastrukturen på land förbättrades med ett snabbt utbyggt järnvägsnät under första hälften av 1800-talet kunde inget land i Europa tävla med Storbritannien förrän landet självt byggt ut sitt järnvägsnät. Utvecklingen av järnvägarna bidrog i högsta grad till den industriella revolutionen i Europa under 1800-talet.

ANNONS

ANNONS

En urgammal idé

Redan under antiken hade man byggt plana vägar av släta stenblock som ofta var spårade. Kunskapen om detta föll i glömska under medeltiden. På 1500-talet började man dock använda vagnar på träspår i gruvor både i England och på kontinenten. På 1600-talet byggdes i England de första järnvägarna ovan jord för transport av kol och malm från gruvor till hamnar och industrier. Alla dessa vagnar drogs av hästar.

Ångmaskinen var avgörande för järnvägens utveckling

I och med ångmaskinens tillkomst och användning i brittiska gruvor och industrier gjorde man i slutet av 1700-talet olika försök att dra vagnar med ångmaskin. Från början drogs de med hjälp av linor men snart hade en ångmaskin på hjul sett dagens ljus.

Det första loket byggdes av Richard Trevithick 1804 och provades i Wales. Man upptäckte att loket var för tungt för banan. Räls av valsat smidesjärn började då användas. Den rälsen tålde tyngden av loket bättre. Flera lokomotiv byggdes under de närmast följande åren och användes i gruvor och industrier.

Tillkomsten av Europas järnvägsnät

Den första järnvägslinjen som öppnades för allmän trafik med ångloksdrift blev sträckan Stockton-Darlington i norra England. Den öppnades 1825 för godstrafik. Enstaka persontåg trafikerade banan men dessa drogs av hästar. Så byggde man den första järnvägssträckan mellan två större städer, Liverpool och Manchester, som öppnades 1830. Efter detta gick utvecklingen mycket snabbt. Redan på 1840-talet hade man i Storbritannien ett väl fungerande järnvägsnät som hela tiden byggdes ut och kom att bli mycket tätt.

ANNONS

På kontinenten följde järnvägsbyggandet ungefär samma mönster men kom igång senare. De första järnvägarna var dels en linje mellan Bryssel och Malines i Belgien, dels en mellan Nürnberg och Fürth i Tyskland, båda öppnade 1835. De svenska stambanorna byggdes under 1860- och 1870-talet.

Tågen drogs i många länder av ånglok ända fram till efter andra världskriget. Dock elektrifierades delar av näten i Tyskland, Schweiz, Österrike, Italien och Frankrike redan under 1920- och 1930-talen. Redan år 1881 hade den första elektrifierade järnvägen öppnats i Tyskland för allmän trafik.

Ord och begrepp:

Imperium:  En stor stat som omfattar flera nationer eller folkslag. Jämfört med senare tiders nationalstater skiljer sig ett imperium genom att vara mer mångkulturellt.

Industrialisering: Ett samhälles omvandling från jordbrukssamhälle till industrisamhälle. Industrialisering för med sig en mekaniserad tillverkning med långt gående arbetsfördelning där arbetsprocessen grundar sig på andra energikällor än enbart muskelkraft

Infrastruktur: Vägar, järnvägar och andra system för transporter av varor och människor, men även för energi och information.

Råvaror: Varor som utvunnits ur naturen men inte behandlats/förädlats. Exempel på råvaror är skog, malm, ull och olja.
 

Uppgifter och frågor

Frågor till texten:

  1. Järnvägarna påskyndade industrialiseringen i Europa. Motivera.
     
  2. Ge några exempel som pekar på att räls tidigare använts för transporter, långt innan de första "moderna" järnvägarna började byggas.
     
  3. Varför var ångmaskinen så viktig för järnvägens utveckling?
     
  4. Ungefär när började de första järnvägsnäten byggas i Europa?
     
  5. Ungefär när fasades ångloken ut mot eldrivna lok?
     

 

M  LÄS MER: Industriella revolutionen

M  LÄS MER: Vetenskap, teknik och kommunikationer 1776-1914

M  LÄS MER: Industriella revolutionens orsaker

M  LÄS MER: Industriella revolutionens ekonomiska och miljörelaterade följder

M  LÄS MER: Ångmaskinen möjliggjorde den industriella revolutionen

L  LÄS MER: Järnvägar och tåg

M  LÄS MER: George Stephenson - järnvägarnas fader

M  LÄS MER: När Sverige fick järnväg

S  LÄS MER: Loktävlingen i Rainhill 1829 när järnvägarna föddes

Skrolla ner till listorna med bilder så hittar du mer liknande material.

 

FÖRFATTARE

Text: Kalle Güettler (f.d. lärare, nu författare av läromedel, facklitteratur och ungdomsböcker) och Kristina Güettler (läromedelsförfattare och SO-lärare i bl.a. geografi)
Materialet är en omarbetad version av en text som tidigare ingått i läromedlet "Mellan himmel och jord", (geografibok för åk 4-9), tidigare utgiven av Studentlitteratur AB.
 

Senast uppdaterad: 13 augusti 2025
Publicerad: 25 augusti 2022

ANNONS

ANNONS

Liknande artiklar

Sågverksindustrin i Sundsvall på 1800-talet

M
Sågverk i Sundsvall
av: Herman Lindqvist
2025-03-10
klocka Lästid 3 minuter

Under senare delen av 1800-talet blev Sundsvall centrum för världens träexport. Industrialismens genombrott i Europa och i synnerhet i England hade ökat behovet av svenskt trä. Exporten femfaldigades på tjugo år. År 1870 bestod över 40 procent av Sveriges export av trävaror. Sundsvall växte snabbt likt ett nybyggarsamhälle i guldrushens Klondyke. Arbetare kom från stora delar av Sverige - män, kvinnor och barn. Alla slet vid sågen...

+ Läs mer

Lätta fakta om staden och resor förr och idag

L
Tåg på väg till Stockholm
av: Kalle Güettler och Kristina Güettler
2025-01-07
klocka Lästid 11 minuter

Under 1800-talet började människor i allt större takt flytta från landsbygden till städerna i jakt på arbete. Detta hände samtidigt som järnvägar förändrade resandet. Idag bor majoriteten av Sveriges befolkning i tätorter och städer.

+ Läs mer

Glasets historia

M
Forntida glasblåsare
av: Jan-Olof Fallström
2024-01-05
klocka Lästid 8 minuter

Vilka material av alla som människan framställer och bearbetar har betytt mest för oss? Utan tvekan kommer järn och andra metaller på första plats - men sedan? Här kan vi diskutera länge, men glas måste komma högt på en sådan lista...

+ Läs mer

Lätta fakta om filmens tidiga historia

L
Bröderna  Lumiere
av: Göran Tivenius
2023-10-09
klocka Lästid 2 minuter

Det hela började faktiskt på Grand café i Paris. Lördagskvällen den 28 december 1895 visade de båda bröderna Auguste och Louis Lumière för allra första gången rörliga bilder som projicerades på en vit duk inför en betalande publik. Bröderna kallade sin uppfinning cinemagrafen...

+ Läs mer

Svensk järnhantering under 1800-talet - gruvorna, bruken och människorna kring järnet

SO-rummet bok
M
av: Jan-Olof Fallström
2023-05-11
klocka Lästid 13 minuter

Den som en vinterkväll i mitten av 1800-talet färdades i Bergslagen kunde på långt håll se eller höra när man nalkades en hytta eller en stångjärnshammare. Med jämna mellanrum steg ett gnistregn eller eldsken mot himlen eller också hördes vida omkring ett monotont dunkande. Ja, inte bara i det som vi nu kallar Bergslagen. Över stora delar av Sverige norr om Skåne fanns hyttor där tackjärn utvanns ur malmen och hamrar som formade sjöarnas och bergens järnmalm till järn och stål av hög kvalitet. Cirka 500 sådana anläggningar låg spridda längs vattendragen i skogrika områden...

+ Läs mer

Patriarkalismen vid svenska järnbruk under 1800-talet

SO-rummet bok
S
av: Robert de Vries
2023-05-11
klocka Lästid 11 minuter

Järnbruken har sedan flera hundra år representerat en typisk företagsform i vårt land. Under 1800-talet utvecklades nya sociala miljöer kring fabrikerna som skapade trygghet, social identitet och samhörighet bland arbetarna. Samtidigt fanns där en latent känsla av auktoritet och krav på underkastelse. Vi ska i den här artikeln titta lite närmare på de patriarkala förhållandena som rådde vid många av de svenska bruken under 1800-talet och början av 1900-talet...

+ Läs mer

Liknande filmer och poddradio

ANNONS

ANNONS

Ämneskategorier

Hi
Industriarbetare som går iväg från en fabrik i ett dystert och rökigt industrilandskap.

Industriella revolutionen

Den industriella revolutionen markerar övergången från jordbrukssamhället till industrisamhället i västvärlden.

Hi
Folk trängs på plattformen vid sidan av ett inkommet ånglok. Röken ligger tät under taket på vänthallen.

Vetenskap, teknik och kommunikationer 1776-1914

Under det långa 1800-talet industrialiserades samhället. Vetenskap, teknik och kommunikationer genomgick en kraftig...

Relaterade taggar

Hi
Ånglok

Järnvägar och tåg

Järnvägar och tåg började användas i början av 1800-talet. Ett industrisamhälle kräver bra...

Hi
Textilindustri

Industrialism

Industrialisering eller industrialism kännetecknas av fabriker, maskiner och masstillverkning....

Hi
Häst och vagn

Resor och transporter

Människan har varit på resande fot genom hela historien. Men det är först de senaste hundra årens...

Hi
Bild saknas

Transportmedel

Att transportera innebär att förflytta personer, djur eller varor från en plats till en annan....

Hi
Kvinna som läser tidningen.

Kommunikation och information

Meddelanden i skriftlig form har funnits i tusentals år. En föregångare till våra dagars tidningar...

Hi
bönder

Industriella revolutionens orsaker

Den industriella revolutionen började i Storbritannien. Under 1700-talet växte folkmängden,...

Hi
Industrialism

Industriella revolutionens ekonomiska och miljörelaterade följder

Den industriella revolutionen har skapat det samhälle vi lever i idag. Ett samhälle med...

Hi
Forntida stridsvagn

Teknikhistoria

Mycket av människans tidiga teknik har gått ut på att göra det lättare att flytta föremål. Det kan...

Liknande Podcasts

SO-rummet podcast icon
M

Orsaker till den industriella revolutionen

av: Julia, Kristoffer och Mattias
2017-03-15

Mattias, Julia och Kristoffer pratar om den industriella revolutionens orsaker. Vad var den industriella revolutionen och vilka orsaker låg bakom?

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
L

Nobelprisets historia

av: Julia, Kristoffer och Mattias
2016-12-07

I Nobelveckan pratar Mattias, Julia och Kristoffer om Nobelprisets historia. Lyssna gärna som uppladdning inför Nobeldagen 10 december.

+ Lyssna