Portugals handelsvälde i Asien vilade på vapenmakt

klocka
Lästid 5 minuter
Det handelsvälde Portugal skapade i Indiska oceanen vilade ytterst på vapenmakt. Men det var inte stora styrkor som sattes in - till sjöss är inte antalet avgörande. Den portugisiske vicekungen Francisco d'Almeida, som under åren 1505-1508 lade grunden till det portugisiska herraväldet, hade en flotta på 22 fartyg och 2 500 man till sitt förfogande.
M
Artikel
Karacker

Portugisiska karacker.

Välbyggda kanoner och ny sjöstridsteknik

Det som avgjorde striderna till Portugals fördel var för det första de överlägsna portugisiska skeppskanonerna. De användes både till att bombardera motsträviga hamnstäder och till att skjuta fientliga fartyg i sank. För det andra var de portugisiska skeppens manöverförmåga överlägsen de arabiska skeppens. 

Portugal hade välbyggda kanoner. När portugiserna strax före år 1500 började förse skeppen med kanoner som sköt ut över skeppets långsida, gav de kanonen en ny roll. All tidigare sjöstridsteknik hade byggt på att fiendens skepp skulle rammas och sedan äntras av soldater. Sedan var det striden man mot man på fartygets däck som avgjorde utgången. Portugiserna seglade istället upp jämsides med fiendens skepp och sköt dem i sank. Taktiken visade sig mycket effektiv.

ANNONS

ANNONS

När portugiserna kom till den viktiga kinesiska hamnstaden Kanton 1517 hade ryktet om deras kanoner redan nått fram. Det räckte med att de sköt en hälsningssalut utanför hamnen. En kinesisk ämbetsman skrev att européerna "är särskilt farliga på grund av deras artilleri och deras skepp..." Han fortsatte: "Inget vapen som av oss framställts sedan den ärevördiga forntiden kan mäta sig med deras kanoner."

Till att börja var det inga stora skepp man seglade med. Två av Vasco da Gamas skepp 1497-1499 var på drygt 100 ton, vilket t.ex. kan jämföras med det svenska 1600-talsfartyget Vasa på 1 300 ton.

Vasco da Gama hade dessutom ett mindre snabbseglande skepp som användes för spaning. Som fjärde fartyg medföljde ett tyngre (ca 200 ton), klumpigt fraktfartyg.

Karavellen

En fartygstyp som var populär under 1400-talet var karavellen. Karavellen var troligen från början ett litet fiskefartyg som klarade grov sjö. Den gick inte särskilt djupt och kunde därför även segla tätt intill land. Dessa egenskaper gjorde karavellen till ett idealiskt fartyg för upptäcktsfärder. Från mitten av 1400-talet blev karavellen omtyckt bland portugisiska sjöfarare.

Karavellen lastade sällan mer än 100 ton. Denna fartygstyp skar inte genom vågorna, utan red på Atlantens vågtoppar som ett nötskal. Besättningen var ofta inte större än 15-25 man.

Karavellen hade en liten överbyggnad akterut, men där fanns i stort sett bara plats för kaptenens hytt. Besättningen fick sova på däck eller på lasten i lastrummet.

Karavellen var populär trots den bristande bekvämligheten. Och av följande berättelse att döma måste den ha varit både pålitlig och lättmanövrerad.

År 1446 överfölls besättningen på en portugisisk karavell vid Gambiaflodens mynning i Västafrika. Afrikanerna överöste portugiserna med förgiftade pilar. 22 man led en kvalfull död av det snabbverkande giftet. Endast två av de besättningsmän som träffats överlevde, men de låg i månader i de svåraste plågor.

Endast fem personer var oskadade: en skeppsgosse, en ung steward eller förrådskarl, två gossar och en liten afrikansk pojke. Eftersom skeppsgossen saknade all erfarenhet, måste stewarden, en inlandsbo utan större sjökunskaper, darrande ta rodret. Han räknade ut att han skulle komma rätt om han först höll rakt nord, därpå nordost. 

I två månader såg de varken land eller båtar, men så småningom nådde skeppet ändå Portugals kust.

Karacken

Mot slutet av 1400-talet kom den s.k. karacken att dominera. Karackerna rymde proviant, vatten och last i så stora mängder att det gick att ge sig ut på långa sjöfärder. Dessutom var de manöverdugliga och klarade grov sjö. Flera tidigare skeppstyper hade krävt att det fanns roddare ombord för att klara skeppet vid ogynnsamma vindförhållanden, men det behövdes inte på portugisernas nya skeppstyper, vilket var en stor stor fördel.

ANNONS

ANNONS

Karackerna blev efter hand mycket stora. En portugisisk karack kunde under 1500-talet ha sex däck, mer än 150 lättare kanoner och mäta närmare 50 meter från för till akter.

Lastkapaciteten kunde vara upp till 2 000 ton och besättningen flera hundra man.

Under 1400-talet var portugiserna också de ledande när det gällde exakt navigation. Från omkring 1460-1470 började de använda mätinstrument för astronomisk positionsbestämning. De samlade även noggranna uppgifter om Atlantens vind- och strömförhållanden.

Uppgifter och frågor

Frågor till texten:

  1. Hur många fartyg och soldater hade Francisco d'Almeida till sitt förfogande när han lade grunden till det portugisiska herraväldet?
     
  2. Varför var portugiserna överlägsna i sjöstrider mot araberna och kineserna?
     
  3. Varför var karavellen ett idealiskt fartyg för upptäcktsfärder?
     
  4. Nämn några egenskaper som gjorde karacken lämplig för långa sjöfärder.

Ta reda på:

  1.  Nämn några navigationsinstrument som användes av sjöfarare på 1400- och 1500-talet och beskriv kortfattat hur de fungerade.
     

 

M  LÄS MER: Portugal härskade på Indiska oceanen under 1500-talet

M  LÄS MER: Vasco da Gama hittar sjövägen till Indien

M  LÄS MER: Vasco da Gama och sjövägen till Indien

S  LÄS MER: Portugals historia

M  LÄS MER: Kolonisation och kolonialism

M  LÄS MER: Renässans, upptäcktsresor och en ny världsbild

M  LÄS MER: De stora upptäckternas tid

M  LÄS MER: Bakgrunden till de europeiska upptäcktsresorna på 1400-talet

M  LÄS MER: Henrik Sjöfararen öppnar dörren till Atlanten

M  LÄS MER: Bartolomeu Diaz och vägen runt Afrikas sydspets

M  LÄS MER: Bartolomeu Dias

M  LÄS MER: Ett skeppsbrott år 1585

Skrolla ner till listorna med bilder så hittar du mer liknande material.

 

Litteratur:
C R Boxer, The portuguese seaborne empire 1415-1825, Hutchinson, 1969
Bailey W. Diffie och George D. Winius, Foundations of the Portuguese Empire 1415-1580 (Serien: Europe and the World in the Age of Expansion), University of Minnesota Press, 1977
 

FÖRFATTARE

Text: Peter Fowelin, SO-lärare och läromedelsförfattare

Senast uppdaterad: 12 augusti 2025
Publicerad: 22 maj 2024

ANNONS

ANNONS

Liknande artiklar

Upptäcktsresornas tid

M
Fartyg i solnedgång
av: Lars Hildingson
2025-01-09
klocka Lästid 7 minuter

Under slutet av 1400-talet och början av 1500-talet utmanade europeiska sjöfarare det okända Atlanten i jakten på nya handelsvägar och rikedomar. Portugiser som Bartholomeu Diaz och Vasco da Gama navigerade runt Afrikas sydspets till Indien, vilket sänkte priserna på eftertraktade kryddor. Samtidigt seglade Christofer Columbus västerut och nådde Amerika, ovetande om att han upptäckt en ny kontinent. Dessa expeditioner förändrade världens ekonomiska och kulturella landskap och formade en helt ny världsbild...

+ Läs mer

Ett skeppsbrott år 1585

M
skeppsbrott
av: Peter Fowelin
2024-05-21
klocka Lästid 21 minuter

Portugal härskade över ett stort sjö- och handelsvälde i Asien. Erövringarna hade börjat i och med att Vasco da Gama 1497-1499 seglade runt Afrika och fann sjövägen till Indien. Under de följande hundra åren seglade otaliga skepp iväg från Lissabon mot de rika handelsstäderna i den asiatiska övärlden. De skepp som återvände var betydligt färre än de som for ut. Under åren 1500-1510 avseglade 132 segelfartyg från Portugal till Indien. En femtedel av dem förolyckades. "Santiagos" förlisning år 1585 skildras av en av de överlevande, förmodligen av Manoel Godinho Cardoso, som med knapp nöd lyckades ta sig i land...

+ Läs mer

Östersjön - Sveriges viktigaste vattenväg

M
av: Lars Hildingson
2022-11-13
klocka Lästid 6 minuter

Från Helsingborg till Haparanda har Sverige kust mot Östersjön. Till Östersjön gränsar våra grannländer: Finland, Estland, Lettland, Litauen, Ryssland, Polen, Tyskland och Danmark. Vägarna från Östersjön ut mot världshaven går mellan de danska öarna Fyn och Själland och genom Öresund - vattnet mellan Sverige och Danmark. Under 1900-talets sista år byggdes en bro över Öresund. En motorväg och en järnväg korsar nu den urgamla vattenvägen. Rullande hjul konkurrerar med vattenfarkosterna...

+ Läs mer

Portugal härskade på Indiska oceanen under 1500-talet

M
av: Peter Fowelin
2022-11-09
klocka Lästid 21 minuter

När Vasco da Gama i maj 1498 nådde Indien, kom han först till staden Calicut på Indiens västkust. Vasco da Gama togs emot av Calicuts härskare, Samudrin Raja, "Havets herre". "De visade oss stor vördnad och större aktning än man i Spanien ägnar en konung. Folkmassorna fyllde gator och hus, och enbart vår eskort räknade 2 000 man." Så berättar Alvaro Velho, en av medresenärerna. Portugiserna hade kommit till ett rikt land. Calicut var den största och mäktigaste handelsstaden på Indiens västkust. I staden fanns ett stort antal arabiska köpmän, som av Samudrin Raja tilläts bedriva handel. Kontrollen över handeln gjorde Samudrin rik och mäktig...

+ Läs mer

Eldvapnens historia

M
av: Kaj Hildingson
2022-07-15
klocka Lästid 23 minuter

Krutet uppfanns i Kina och användes först till fyrverkeripjäser och smällare. Under sina angrepp mot Kina på 1200-talet träffade mongolerna på krutet och lärde sig att använda det. De tog med sig uppfinningen på sina fälttåg i Europa. Men mongolerna använde inte krutet till kanoner, utan för att sprida moln av rök som kallades "kinesisk eld" på slagfälten. Européerna lärde sig snabbt att själva använda krutet. Exakt när krutet först användes i ett europeiskt krig vet vi inte. År 1325 fanns det i alla fall kanoner på flera håll i Europa...

+ Läs mer

Armén och flottan under Vasatiden

S
av: Gunnar Åselius
2021-07-30
klocka Lästid 4 minuter

Gustav Vasa var en av de mest framgångsrika företrädarna för det västeuropeiska nationalstatsprojektet. Det var under hans regering 1523-1560 som det moderna Sverige i väsentliga delar kom till. I Sverige, liksom i övriga Västeuropa, kom krigen att fungera som en drivande kraft bakom nationalstatsbygget. Gustav Vasa såg därför till att Sverige fick en stående armé och en permanent flotta som kunde försvara riket och och utmana dess fiender....

+ Läs mer

Liknande filmer och poddradio

ANNONS

ANNONS

Ämneskategorier

Hi
Två stora tredäckade slagskepp i strid. Båda skeppen avfyrar varsin bredsida med alla sina kanoner. Rök, splitter och kaos på bilden.

Sjöfart och sjökrigföring 1500-1776

Marin- och örlogshistoria i krig och fred under den nya tiden. Här berättas om sjökrigföring, sjöslag, långväga handel...

Hi
Karta

Portugals historia

Här hittar du material som behandlar Portugals historia i små och stora perspektiv. Få en helhetsbild eller fördjupa...

Relaterade taggar

Hi
Häst och vagn

Resor och transporter

Människan har varit på resande fot genom hela historien. Men det är först de senaste hundra årens...

Hi
Bild saknas

Transportmedel

Att transportera innebär att förflytta personer, djur eller varor från en plats till en annan....

Hi
vapen

Vapen

Lika länge som det har funnits människor så har det funnits vapen av olika former. De forntida...