Bakgrunden till de europeiska upptäcktsresorna på 1400-talet

klocka
Lästid 4 minuter
I början av 1400-talet fanns det åtminstone åtta civilisationer som hade utforskat och kartlagt delar av sin omvärld. De åtta civilisationerna var Kina, Japan, Polynesierna i Stilla havet, Indien, aztekernas i Mexiko, Inkariket i Peru, arabvärlden och Europa. Om någon vid denna tidpunkt skulle ha gissat vilken av dessa kulturer som skulle upptäcka de vägar som kom att binda samman dessa åtta till ett handelsområde är det ytterst osannolikt att det kristna Europa skulle ha utpekats. Ändå skulle det bli européerna som gjorde det, mot alla odds. De var instängda av Atlanten i väster och det muslimska väldet i öster. I söder fanns det svårgenomträngliga Afrika.
M
Artikel

Speciellt handeln har varit drivkraften för de allra flesta upptäcktsresor. Nya handelsvägar skulle undersökas och om möjligt erövras. För européernas del gällde det att hitta en sjöväg till Indien och Kina.

Drivkrafter och kunskaper

Utforskning och kartläggning kräver en viss teknisk nivå. Det måste finnas resurser att företa långa resor och möjlighet att nedteckna och föra vidare den information som samlats under resorna.

Det behövs också drivkrafter, och här har handeln varit den viktigaste. Önskan att omvända andra till den egna religionen, nyfikenhet eller erövringslust har också spelat in.

Av de åtta civilisationerna tycktes kineserna i början av 1400-talet ha de bästa möjligheterna att utforska hela världen. Deras djonker var länge klart bättre än alla andra fartyg. Kineserna gjorde utmärkta kartor och var på medeltiden överlägsna alla andra kulturer när det gällde astronomi.

ANNONS

ANNONS

Indien och arabväldet kom inte långt efter när det gällde tekniska möjligheter. Och den del av världen som araberna kände till var långt större än den som kineserna hade utforskat. Araberna hade dessutom möjligheten att kunna utnyttja det grekisk-romerska arvet.

Japanerna var däremot aldrig speciellt intresserade av omvärlden, även om de också hade tekniska resurser till omfattande upptäcktsresor.

Polynesierna utforskade en stor del av Stilla havet. Men det vida havet satte en naturlig gräns för hur långt de kunde färdas.

I Amerika begränsades inkarikets möjligheter av att det inte gjordes några kartor. Aztekerna kunde inte navigera på öppet hav.

Européernas drivkraft störst

Européerna till sist, hade något som deras främsta medtävlare saknade: drivkraften att nå de stora indiska och kinesiska handelsplatserna.

Kina och Indien var ju redan där - liksom araberna. De behövde inte utsträcka sina resor längre; de hade redan allt de behövde. Européerna däremot kämpade hårt för att komma in på de asiatiska marknaderna. Det var under det sökandet som Columbus nådde Amerika.

Men varken för araber eller kineser hade det funnits någon anledning att ge sig ut rakt över oceanen. På samma sätt fanns det ingen anledning för araberna att försöka finna en väg runt Afrika exempelvis genom att segla från Indiska oceanen till Atlanten. Till skillnad från portugiserna hade de ingenting att vinna på att hitta en sådan väg.

Samtidigt som havsvägarna runt jorden utforskades av européerna förbättrades deras tekniska kunnande. Europeiska upptäckare och erövrare gick med hjälp av nya uppfinningar ikapp och förbi sina konkurrenter. Bland  annat med hjälp av bättre skepp som kunde bära tunga kanoner.

Uppgifter och frågor

Frågor till texten:

  1. Ge exempel på drivkrafter och kunskaper som behövs för att genomföra stora upptäcktsresor till havs.
     
  2. Vilken var den viktigaste drivkraften som fick portugiserna och spanjorerna att sända ut stora upptäcktsexpeditioner på haven under 1400-talet?
     

 

M  LÄS MER: Uppfinningar och teknisk utveckling under senmedeltiden

M  LÄS MER: Renässans, upptäcktsresor och en ny världsbild

M  LÄS MER: De stora upptäckternas tid

M  LÄS MER: Vetenskap, teknik och kommunikationer 1500-1776

M  LÄS MER: Sjöfart och sjökrigföring 1500-1776

M  LÄS MER: Upptäckare och upptäcktsresor

M  LÄS MER: Upptäcktsresornas tid

Skrolla ner till listorna med bilder så hittar du mer liknande material.



Litteratur:
Frank Debenham, Discovery and Exploration, Paul Hamlyn Spring House, 1960
Erik Hamnström, De geografiska upptäckarbragderna genom tiderna, Lars Hökerberg Bokförlag, 1927
Alexander McKee, A World too Vast, Souvenir Press, 1990
John Keay (red.), History of World exploration, Paul Hamlyn Publishing, 1991


FÖRFATTARE

Text: Kaj Hildingson, journalist och läromedelsförfattare

 

Senast uppdaterad: 14 augusti 2025
Publicerad: 18 mars 2021

ANNONS

ANNONS

Liknande artiklar

Stockholm och andra viktiga svenska städer på medeltiden

SO-rummet bok
L
Gata i gamla stan på medeltiden.
av: Robert de Vries
2025-09-28
klocka Lästid 11 minuter

Stockholm växte fram på 1200‑talet vid vattnet där Mälaren möter Östersjön. Läget var perfekt för både handel och försvar. Den som styrde över staden kunde också kontrollera den viktiga vattenvägen in i landet. Under medeltiden byggdes murar runt staden, och många handelsvaror kom dit från hela Sverige och området runt Östersjön. Tyska köpmän köpte varorna och sålde dem vidare till andra länder. På 1400-talet fanns omkring 70 städer i Sverige, och störst var Stockholm med ca 6 000 invånare. Några av de andra viktiga städerna i riket var Sigtuna, Skara, Lödöse, Söderköping, Kalmar, Åbo och Viborg...

+ Läs mer

Hantverk och skrån på medeltiden

SO-rummet bok
L
Interiös från ett bageri på medeltiden.
av: Robert de Vries
2025-09-27
klocka Lästid 8 minuter

Medeltidens hantverkare bodde i städerna. Unga pojkar som skulle bli hantverkare fick börja som lärling hos en mästare där de lärde de sig yrkets grunder och hemligheter. Efter några år fick de göra ett gesällprov och bli gesäll, innan de efter ytterligare många år, ansågs redo att göra ett mästarprov. När det var godkänt blev de mästare och fick öppna en egen verkstad och ha egna lärlingar och gesäller. Alla hantverkare inom varje yrke i en stad var tvungna att vara medlem i ett skrå - en slags hantverksklubb - t.ex. skomakarskrået eller bagarskrået. Skrånas viktigaste uppgift var att se till att hantverket i staden höll god kvalité och att hantverkarna hade det bra...

+ Läs mer

Städerna i medeltidens Sverige

SO-rummet bok
L
Marknad i medeltida stad.
av: Robert de Vries
2025-09-21
klocka Lästid 8 minuter

Medeltidens svenska städer var små men viktiga centrum för hantverk och handel. Där möttes människor från Sverige och andra länder - handeln förde därför med sig både rikedomar och nya idéer. Alla varor som kom in till städerna beskattades med tull som gav inkomster till kungen, men också till städerna. Med pengarna kunde kungen stärka sin makt, medan städerna använde dem till viktiga byggnadsarbeten och löner...

+ Läs mer

Livet på landet under medeltiden: byn och familjelivet

SO-rummet bok
L
Vy över en bygata där en kvinna jagar en gris som rymt.
av: Robert de Vries
2025-09-04
klocka Lästid 12 minuter

Under medeltiden bodde nästan alla i Sverige på landsbygden. De flesta var bönder som levde i byar där de arbetade hårt inom jordbruket för att få mat på bordet. Hälften av de svenska bönderna ägde sin mark, medan resten var tvungna att hyra marken de bodde på från adeln, kyrkan eller kungen. Vardagen såg olika ut beroende på var man bodde, hur mycket man ägde och om man var man, kvinna eller barn. Livet var ofta enkelt, men också fullt av ansvar, regler och hårt arbete...

+ Läs mer

Nordbornas handelsresor och vikingatåg

SO-rummet bok
L
Vikingaskepp i månljus.
av: Robert de Vries
2025-04-30
klocka Lästid 9 minuter

Under vikingatiden seglade nordborna ut på långa handelsresor där de bytte varor som pälsar och bärnsten mot silver, siden och glas. Silver var extra viktigt eftersom det kunde användas som betalningsmedel. Men vikingarnas resor kunde också vara krigiska, där målet var att plundra eller erövra land. Under dessa krigiska resor hamnade både plundringsgods och människor i lasten. Vikingarna bedrev nämligen en omfattande slavhandel, som de var kända för i hela Europa...

+ Läs mer

Upptäcktsresornas tid

M
Fartyg i solnedgång
av: Lars Hildingson
2025-01-09
klocka Lästid 7 minuter

Under slutet av 1400-talet och början av 1500-talet utmanade europeiska sjöfarare det okända Atlanten i jakten på nya handelsvägar och rikedomar. Portugiser som Bartholomeu Diaz och Vasco da Gama navigerade runt Afrikas sydspets till Indien, vilket sänkte priserna på eftertraktade kryddor. Samtidigt seglade Christofer Columbus västerut och nådde Amerika, ovetande om att han upptäckt en ny kontinent. Dessa expeditioner förändrade världens ekonomiska och kulturella landskap och formade en helt ny världsbild...

+ Läs mer

Liknande filmer och poddradio

ANNONS

ANNONS

Ämneskategorier

Hi
Vy över ett medeltida vinterlandskap med en by i förgrunden och en stad längre bort.

Medeltidens huvudlinjer

Medeltidens huvuddrag i form av utmärkande tidstypiska företeelser och viktiga händelser (500-1500).

Hi
En penningutlånare och hans fru räknar pengar vid ett bord. Frun bläddrar i en bok.

Ekonomi och handel på medeltiden

Ekonomi och handel i Europa och världen på medeltiden (500-1500).

Hi
Äldre man som arbetar i en verkstad med en borr på en bräda. Olika verktyg och redskap ligger på hans arbetsbord.

Medeltida vetenskap, teknik och kommunikationer

Vetenskaplig och teknisk utveckling och om att resa på medeltiden (500-1500).

Hi
Kung Ludvig XIV stående på en trapp med tjänare och vakter runt om honom. Han är i bildens absoluta fokus.

Nya tidens huvudlinjer

Den nya tidens huvudlinjer och viktiga händelser (1500-1776). Läs om den nya tiden ur ett helhetsperspektiv eller om...

Hi
1600-talsastronom spom läser en bok i skenet av ettstearinljus, Han vilar ena handen på en jordglob.

Renässans, upptäcktsresor och en ny världsbild

Renässansen och de stora upptäcktsresorna som förändrade världen och gav upphov till en ny tidsepok.

Hi
En man med en penna vid ett ritbord intill ett fönster. 1600-talsmotiv.

Vetenskap, teknik och kommunikationer 1500-1776

Nya tidens vetenskapliga och tekniska utveckling och kommunikationer.

Hi
Två stora tredäckade slagskepp i strid. Båda skeppen avfyrar varsin bredsida med alla sina kanoner. Rök, splitter och kaos på bilden.

Sjöfart och sjökrigföring 1500-1776

Marin- och örlogshistoria i krig och fred under den nya tiden. Här berättas om sjökrigföring, sjöslag, långväga handel...

Relaterade taggar

Hi
Fartyg

Upptäckare och upptäcktsresor

En upptäcktsresa är en resa med syfte att upptäcka, kartlägga eller göra anspråk på (göra till sina...

Hi
Bartolomeu Dias

Bartolomeu Dias

Bartolomeu Dias (eller Diaz) har blivit känd som den förste europé som rundade Afrikas sydspets....

Hi
Forntida stridsvagn

Teknikhistoria

Mycket av människans tidiga teknik har gått ut på att göra det lättare att flytta föremål. Det kan...

Liknande Podcasts

SO-rummet podcast icon
L

Olympiska spelens historia

av: Mattias Axelsson
2022-02-09

I veckans avsnitt pratar Mattias Axelsson (gymnasielärare) om de olympiska spelens (OS) historia.

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
L

Kvinnor på medeltiden i Sverige

av: Julia, Kristoffer och Mattias
2016-11-23

Mattias, Julia och Kristoffer pratar om hur det var att vara kvinna i medeltidens Sverige.

+ Lyssna