Araberna, del 6: Det muslimska slaveriet

klocka
Lästid 6 minuter
Sjätte delen i en artikelserie om arabernas historia under islam. Här kan du läsa om slaveriet i den muslimska delen av världen under medeltiden.
S
Artikel

Arabisk slavmarknad i 1200-talets Jemen.

Slaveriet var en viktig del av samhället

Slavarna var i den muslimska världen, liksom i andra slavsamhällen, totalt rättslösa och kunde säljas och köpas som vilken vara som helst. Även om Koranen innehåller en del bestämmelser om att slavarna inte ska misshandlas eller behandlas grymt på andra sätt, så var det ägarens sak att efter eget godtycke bestraffa slaven. Detta var inte en sak för någon domstol. Bestraffningen kunde i värsta fall innebära att slaven berövades livet.

ANNONS

ANNONS

Här liksom i andra slavsamhällen kunde slavens liv vara mer eller mindre hårt. Dels berodde detta på ägarens sätt behandla slavarna dels på vilken typ av arbete som slaven utförde. Så kallade "husslavar" har generellt sett levt under mycket bättre förhållanden än t.ex. gruv- eller galärslavar.

Det muslimska slaveriet var mycket utbrett men det skilde sig från andra slavsamhällen framförallt på två sätt:

  • För det första användes slavarna i ganska liten utsträckning till rent kroppsarbete. Ett viktigt undantag var gruvorna som drevs med slavarbetskraft. Där inträffade också ett stort slavuppror. I städerna kunde också slavar arbeta som hantverkare. Jordbruket sköttes dock inte med slavarbetskraft. Huvudsakligen användes istället slavarna antingen som husslavar eller som soldater i armén (se nedan).
     
  • För det andra uppstod inte någon ärftlig slavklass som t.ex. i antikens Grekland och i romarriket. Detta berodde på att de flesta slavar här gick över till islam och deras barn föddes då som muslimer. Muslimer kunde inte göras till slavar. (Motsvarande gällde även i kristna länder under tidig medeltid. Det var även där förbjudet att ta slavar från de som tillhörde den egna religionen.) Det var också mycket vanligt att slavinnor fick barn med sin ägare. Oavsett om slavinnan då gick över till islam eller ej, så föddes sådana barn som muslimer och blev följaktligen fria (en person kunde inte vara slav till sin far). Till följd av dessa förhållanden var man beroende av ett ständigt nytillskott av slavar och därmed nya erövringar.

Slavar togs alltså alltid från andra länder och andra folkslag. Detta var i sin tur en av förklaringarna till den föraktfulla inställningen till slavarna. De kom ju från andra kulturer, hade annan hudfärg, religion etc. De var främmande, avvikande. Förakt för dom andra - det vill säga rasism och avståndstagande från främlingar har urgamla rötter och har funnits i alla tider.

Slavsoldater

Under umayyaderna bestod armén dels av de beridna trupperna som uteslutande var araber, dels hjälptrupper av fotsoldater som var mawali (muslimer av icke-arabisk härkomst). De senare kunde endast vara infanterister (fotsoldater). Araberna höll hårt på sin ställning som militäraristokrati.

Under abbasiderna, då araberna förlorat sin privilegierade ställning och mawali blivit jämställda fick de senare en annan roll även i armén. Det arabiska inslaget minskade medan framförallt persernas andel starkt ökade.

ANNONS

ANNONS

På 800-talet började man också rekrytera alltfler soldater och även officerare direkt bland slavar som köpts från Centralasien och Sydryssland. Särskilt bland turkiska folk tog man unga pojkar som uppfostrades till lojala och pålitliga soldater i kalifens livgarde. Dessa slavtrupper kom att bilda de elittrupper som var förlagda i huvudstaden. Avsikten och förhoppningen med detta system var att dessa slavsoldater som kom från främmande länder inte skulle blanda sig i kampen om makten i riket. De hade ju inga relationer till de grupper i kalifens närhet som konkurrerade om makt och inflytande. På så sätt var hotet från dem mindre än om kalifen använt sig av inhemska fria soldater som kunnat solidarisera sig med olika maktgrupperingar.

Men det fanns också en risk att de kunde sluta sig samman och själva sträva efter makten. I takt med att deras betydelse inom hären ökade, blev detta hot allt större. Med tiden avancerade nämligen ofta slavsoldaterna till både arméchefer och guvernörer.

Det muslimska samhället inrymde fortfarande mycket stora spänningar av både religiös och etnisk karaktär. Risken för uppror var hela tiden överhängande. Kalifernas ställning hotades också hela tiden av olika emirers (härskares) strävanden att bygga upp egna maktbaser och furstendömen. De letade därför efter folk som de kunde lita på. Bland mawali fanns en del som blivit klienter till själva kalifen. Dessa mawali kunde ofta vara frigivna slavar. Detta är förklaringen till att före detta slavar ofta kunde inneha höga poster inom förvaltningen. Självaste vesiren (en slags regeringschef) kunde vara en f.d. slav, ja till och med slav.

Uppgifter och frågor

Frågor till texten:

  1. Varför var slaveriet en viktig del av det muslimska samhället?
     
  2. Hur skilde sig behandlingen av slavar inom den muslimska världen under medeltiden jämfört med andra samtida slavsamhällen, särskilt när det gäller arbetsroller och rättigheter?
     
  3. Varför utvecklades inte en ärftlig slavklass inom det muslimska samhället, trots slaveriets utbredning?
     
  4. Hur förändrades arméns sammansättning från umayyadernas styre till abbasidernas?
     
  5. Hur påverkade slavsoldaternas ökade inflytande inom hären maktbalansen och dynamiken inom det muslimska riket?
     


S  LÄS MER: Araberna, del 1: Islams uppkomst

S  LÄS MER: Araberna, del 2: De första kaliferna

S  LÄS MER: Araberna, del 3: Ett världsvälde skapas

S  LÄS MER: Araberna, del 4: Religiös splittring och maktskifte

S  LÄS MER: Araberna, del 5: Abbasidiska kalifatets storhetstid

S  LÄS MER: Araberna, del 7: Kvinnans roll

S  LÄS MER: Araberna, del 8: Abbasidiska kalifatets upplösning

S  LÄS MER: Araberna, del 9: Varför föll arabernas imperium samman?

M  LÄS MER: Islams första kalifer

M  LÄS MER: Muhammed

L  LÄS MER: Muhammed - islams profet

S  LÄS MER: Islams historia

M  LÄS MER: Medeltidens muslimska värld

M  LÄS MER: Islam

S  LÄS MER: Islam och den arabiska kulturen

S  LÄS MER: Arabernas och islams historia - från 600-talet till 1500-talet

M  LÄS MER: Mongolernas plundring av Bagdad gjorde slut på islams guldålder

M  PODCAST: Muhammed och Jesus - likheter och skillnader

Skrolla ner till listorna med bilder så hittar du mer liknande material.

 

Litteratur:
Carole Hillenbrand, The Crusades: Islamic Perspectives, Routledge, 2001
Jonathan Berkey, The Formation of Islam: Religion and Society in the Near East, 600-1800, Cambridge University Press, 2002
Åke Holmberg, Vår världs historia – från urtid till nutid, Natur och Kultur, 1995
Fred M. Donner, The Early Islamic Conquests, Princeton University Press, 1981
Dick Harrison, Korstågen, Norstedts, 2006
Dick Harrison, Världens dramatiska historia: Medeltiden, Norstedts, 2010
Religions of the World, Religions of the World, Bedford - St. Martin's, 1993


FÖRFATTARE

Text: Lars Hammarén, författare och gymnasielärare i historia
Webbplats: Lars Hammarén

Senast uppdaterad: 13 augusti 2025
Publicerad: 21 december 2022

ANNONS

ANNONS

Liknande artiklar

Islamisk medeltida teknik

M
Astrolabium
av: Jan-Olof Fallström
2024-05-28
klocka Lästid 5 minuter

Stora delar av den mekaniska kunnigheten överlevde de närmaste seklerna efter det romarrikets sammanbrott. De stora katedralerna och de komplicerade astronomiska uren hade inte kunnat byggas utan en omfattande teknisk kunnighet som ärvts från antiken. Men en fullständig kartläggning av våra "tekniska rötter" måste också ta med vad som hände i den islamiska världen. Där överlevde en stor del av den antika tekniken, men där gjordes också viktiga nykonstruktioner...

+ Läs mer

Araberna, del 9: Varför föll arabernas imperium samman?

SO-rummet bok
S
av: Lars Hammarén
2023-01-05
klocka Lästid 13 minuter

Nionde och sista delen i en artikelserie om arabernas historia under islam. Det arabiska imperium som växte fram under 600-talet hade redan två hundra år senare i realiteten vittrat bort. Det arabiska väldet började falla sönder redan under maktskiftet mellan det umayyadiska kalifatet och det abbasidiska kalifatet. Abbasiderna drabbades tidigt av ekonomiska och sociala problem. Till detta kom de rent etniska motsättningarna som fanns mellan araber, perser och turkar. Den sammanhållande kraften som ändå gjorde att det abbasidiska kalifatet kunde överleva i femhundra år var islam...

+ Läs mer

Araberna, del 8: Abbasidiska kalifatets upplösning

SO-rummet bok
S
av: Lars Hammarén
2023-01-03
klocka Lästid 17 minuter

Åttonde delen i en artikelserie om arabernas historia under islam. Här kan du läsa om det abbasidiska kalifatets långdragna upplösning som påbörjades redan under 800-talet men avslutades definitivt i samband med mongolernas erövring av Bagdad år 1258. Här berättas även om det fatimidiska kalifatet, korstågen och Saladins grundande av det ayyubidiska riket med huvudstad i Kairo...

+ Läs mer

Araberna, del 7: Kvinnans roll

SO-rummet bok
S
av: Lars Hammarén
2022-12-21
klocka Lästid 6 minuter

Sjunde delen i en artikelserie om arabernas historia under islam. Här kan du läsa om kvinnornas roll och ställning i det muslimska samhället under medeltiden. Det muslimska samhället var - och är fortfarande på de flesta håll - starkt patriarkaliskt. Under denna äldre tid var dock praktiskt taget alla samhällen i världen utpräglat patriarkaliska. Man ska också ha i minnet att en del företeelser som uppmärksammats mest av moderna västerlänningar egentligen inte är något som härrör från islam som religion utan bara blivit en del av kultur och sedvanor i muslimska länder...

+ Läs mer

Araberna, del 5: Abbasidiska kalifatets storhetstid

SO-rummet bok
S
av: Lars Hammarén
2022-12-21
klocka Lästid 8 minuter

Femte delen i en artikelserie om arabernas historia under islam. Artikelserien behandlar historien om arabernas välde och inte islams. Eftersom arabernas makt nu tydligt börjat avta närmar vi oss egentligen redan slutet på denna historia. Fortfarande fanns dock i kalifatets topp i Bagdad en arabisk härskarätt och den skulle sitta där länge än. Därför fortsätter den här historien ytterligare ett bra tag. I den här artikeln kan du läsa kortfattat om det abbasidiska kalifatets storhetstid från senare delen av 700-talet fram till och med 1200-talet...

+ Läs mer

Araberna, del 4: Religiös splittring och maktskifte

SO-rummet bok
S
av: Lars Hammarén
2022-12-20
klocka Lästid 17 minuter

Fjärde delen i en artikelserie om arabernas historia under islam. Här kan du läsa om islams tidiga splittring i två huvudgrenar: shia och sunni. Här behandlas också det umayyadiska kalifatets fall vid mitten av 700-talet, vilket ledde till uppkomsten av det abbasidiska kalifatet. Därmed försköts islams centrum från Damaskus i Syrien (som utgjort umayyadernas kärnland) till Bagdad i Irak som blev det nya abbasidkalifatets maktbas. Under det abbasidiska kalifatet började ett helt nytt muslimskt samhälle ta form...

+ Läs mer

Liknande filmer och poddradio

ANNONS

ANNONS

Ämneskategorier

Hi
Böneutropare i en minaret med vy över medeltidens Kairo.

Medeltidens muslimska värld

I samband med islams uppkomst på 600-talet växte en ny kultur fram i Mellanöstern under medeltiden.

Re

Islams historia

Islams långa historia från dess uppkomst på 600-talet e.Kr fram till idag.

Relaterade taggar

Re
slav

Slaveri

Slaveri innebär att en människa görs till en annan människas egendom. Slaveri har förekommit i hela...

Re
ikon

Människosyn

Människosyn är ett brett begrepp och en sammanfattande benämning på olika uppfattningar om...

Liknande Podcasts

SO-rummet podcast icon
L

Fastemånaden ramadan

av: Mattias Axelsson
2021-04-20

I veckans avsnitt pratar Mattias Axelsson (gymnasielärare i bl.a. religionskunskap) om den muslimska fastemånaden ramadan.

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
L

Ramadan och Eid al-Fitr

av: Julia, Kristoffer och Mattias
2016-06-08

Julia, Kristoffer och Mattias pratar om den muslimska fastemånaden ramadan och den efterföljade festen Eid al-fitr.

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
M

Muhammed och Jesus - likheter och skillnader

av: Julia, Kristoffer och Mattias
2016-03-30

Mattias, Julia och Mattias pratar om centralgestalterna i de två största världsreligionerna - Muhammed och Jesus. Vilka likheter och skillnader finns?

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
M

Skillnaden mellan sunniislam och shiaislam

av: Julia, Kristoffer och Mattias
2015-10-28

Mattias, Kristoffer och Julia försöker reda ut skillnaden mellan sunnimuslimer och shiamuslimer. Vi går tillbaka till splittringen efter profeten Muhammeds död. Vi pratar också om de båda riktningarnas betydelse för världspolitiken idag (t.ex. i Syrienkonflikten).

+ Lyssna