Allmän nöd gav antagligen väl så många slavar som krig. Många levde i ständig undernäring, och med täta mellanrum kom missväxtår. Enda sättet att överleva var att ge upp friheten och underordna sig någon mot löftet att få mat. Överallt såldes barn, och vi vet att det förekom tiggarband som specialiserade sig på handel med barnarbetskraft.
Det fanns även många brott eller förseelser som sonades med att man blev slav. De rika kunde sona sina brott med pengar, men det gick naturligtvis inte för de fattiga.
Rättsmaskineriet bidrog alltså på sitt sätt till slavrekryteringen, långt in på 900-talet. Genom att blanda slavarna med rena brottslingar underströks det vanärande i slaveriet.
Slavar i kyrkan
Man skulle kunnat vänta sig att kyrkan tog ställning mot slaveriet, men det var tvärtom. Redan Paulus (100-talet e.Kr) menade att slavarna skulle lyda sina herrar "med fruktan och darrande och med ärlighet i hjärtat, som man lydde Kristus". Men han krävde också av herrarna att de skulle behandla slavarna milt.
Den store kyrkofadern Augustinus skrev på 300-talet att "den främsta anledningen till slaveri är den synd som män har begått mot män och ... (det är Gud) som fördelar straffen som de skyldigas belöning". Slaveriet var alltså ett straff för människornas synder, och Gud hade inget emot det. Med syndafallet hade ondskan kommit i världen, och eftersom slavarna var benägna att göra ont, var det bra om de kunde hållas tillbaka av herrarnas makt.
Kyrkan generade sig alltså inte för att ha slavar under äldre medeltiden. I själva verket hade den flest slavar. På kyrkornas och de stora klostrens åkrar arbetade slavar i hundratal. Och kyrkan förbjöd också varje frigivningsakt bland sina slavar. Bland andra argument framhöll man att det var genom slavarnas arbete som kyrkan kunde arbeta bland de fattiga. Däremot tyckte kyrkans män att det var bra om andra frigav slavar. Det räknades som en fromhetsgärning.
Slavsystemet försvinner
Inte förrän fram emot år 1000 försvann slaveriet från Europa. Man kan inte peka ut någon bestämd orsak, det var flera som samverkade. Även om kyrkan själv höll många slavar så började en humanare människosyn alltmer vinna insteg i vardagslivet. Hinder som uteslöt slavarna från de andra i samhället och som placerade dem bland djuren började försvinna. Bara det att slavarna tilläts gå i kyrkan gjorde att de måste anses som människor.
Den tekniska utvecklingen betydde också mycket. Vattenhjul, bogträ och väderkvarnar är exempel på framsteg som ersatte mänsklig arbetskraft. Seklerna kring och efter år 1000 var en period med stark ekonomisk utveckling och med en mycket mer rörlig arbetskraft än tidigare. Samtidigt försvagades den centrala statsmakten på många håll. Slavägare på avlägsnare platser kunde inte längre lita på centrala maktmedel när det gällde att hålla slavarna i ett nedsättande förtryck. Slavuppror blev vanliga, men lika vanligt var att slavarna helt enkelt rymde till skogarna för att få vara i fred, även om det var farligt och strävsamt. För de flesta låg det dock närmare till hands att söka sig till städerna. Där kunde man skapa sig ett nytt liv, och många lyckades med det.
De olika pestperioderna medförde att behovet av arbetskraft steg. Det gjorde att förrymda slavar klarade sig bra om de kunde hålla sig undan en tid. De fick skydd av sina nya arbetsgivare, som ofta anställde dem som fria män.
Slaveriet försvann inte fullständigt. Framförallt i Italiens kuststäder fanns slavar kvar, men mest som husslavar eller hantverksspecialister. Slaven var inte längre viktig för ekonomin. Slavar hade övergått från att vara arbetsdjur till att bli en dyra exotiska handelsvaror.
LÄS MER: Medeltidens huvudlinjer
LÄS MER: Vikingatiden
LÄS MER: Kyrkan och klostren på medeltiden
LÄS MER: Livet på landet och i staden under medeltiden