Och julen varar än till påska!

klocka
Lästid 12 minuter
Vid påsk springer små påskkäringar runt i husen. Färggranna fastlagsris lyser på torgen, småpojkarna tjatar om påsksmällare, och vi målar eller färgar ägg och sätter i oss mängder av dem på påskafton. Underliga traditioner egentligen, en del av dem har skrämmande bakgrund i vidskepelse och häxtro, andra i medeltida katolska traditioner.
M
Artikel
Målade påskägg som ligger i ett iscensatt fågelbo av halm.

Förr i tiden var det vanligt att ge ägg som gåva vid påsk, ibland dekorerade, till tjänstefolk eller som tionde till prästen. Äggen färgades när de kokades med växter av olika slag. Vid sekelskiftet 1900 blev det vanligt med speciella äggfärger och att ge skalet glans med fläsksvål.

Påskkäringar och påsksmällar

Småflickorna som klär ut sig i mammas gamla kjol och förkläde och sätter på sig sjalett för att gå till grannfamiljerna och önska glad påsk och kanske få lite godis som tack, är en påminnelse i skämtsam form om ett av de mörkaste kapitlen i i vår historia: häxförföljelserna under 1600-talet.

Man trodde då på fullt allvar att häxorna for på en kvast till Blåkulla för att fira djävulens sabbat. Det skedde under natten till skärtorsdagen och häxorna vände tillbaka natten till påskdagen. Under den tiden gällde det att skydda sig mot trolltyg särskilt noga. Man gömde undan kvastar, ugnsrakor och annat som häxan kunde flyga på och man ritade kors på dörrar och väggar för att skydda sig mot det Onda.

 

ANNONS

ANNONS

Den gamla seden att tända påskeldar och dagens småpojksbus med att smälla smällare bottnar också ytterst i denna vidskepliga häxtro. Påskeldar har mest förekommit i delar av Västsverige, för övrigt har valborgsmässoeldar varit vanligare. Påskeldarna tändes för att hålla häxorna borta. Samma effekt skulle smällarna ha. Man slängde in hemmagjorda krutsmällare i elden och man sköt lösa skott med pistoler och bössor.

Sockenstämmoprotokoll från 1700- och 1800-talen vittnar om att prästerna ivrigt argumenterade mot dessa "vidskepliga" och "gudlösa" sedvänjor - men utan att vinna något vidare gehör.

Slå katten ur tunnan
Att slå katten ur tunnan var ett uppskattat fastlagsnöje som Carl von Linné har skildrat från sin Skåneresa på 1740-talet. Två katter var instängda i tunnan, som var upphängd i ett rep. Så gällde det att slå sänder tunnan med påkarna så katterna kom ut, den som lyckades blev kattakung. Ett stort nöje för alla - utom för katterna. Silhuettklipp av Ernst Ljungh.

Skilj på fasta och fastlag!

Numera har begreppen fasta och fastlag blivit suddiga och blandas ofta ihop.

I katolska kyrkan föregicks påsken och andra stora högtider av fastan. Fastan före påsk varade i 40 dagar plus 6 söndagar eftersom Jesus fastade i 40 dagar i öknen innan han frestades av djävulen. Fastan innebar att man måste avstå från kött och ägg men kunde äta mjöl- och mjölkmat, fisk och grönsaker.

Fastlagen är tiden från fastlagssöndagen till och med fettisdagen då det gällde att ha trevligt och äta gott inför den magra och dystra tid som närmade sig, fastan. Ordet fastlag kommer av plattyskans "fastel-avent" dvs fasteafton. I katolska länder där man iakttar fastan strängt, firas avskedet från kött och ägg med karnevaler. Ordet kommer av carne vale, farväl kött!

Inte oväntat har de glada och överdådiga sederna från fastlagen levt kvar i vår tradition medan den dystra och magra fastan glömts när kyrkan inte längre kräver att fastan följs.

Dymmelveckan kallades veckan före påsk. Ordet kommer av dumb, stum, eftersom kyrkklockorna då inte fick ljuda. Dymmelveckans dagar hade speciella namn som inte ska förväxlas med fastlagens: Blå måndag, vita tisdag, dymmelonsdag, skärtorsdag (av skär = ren), långfredag, påskafton, påskdagen.

Påskris och påskskräcka

Påskrisen, eller fastlagsrisen som de också kallas, lyser som färgkaskader med sina färggranna fjädertuppar i affärer och på salutorg redan i slutet av januari. För dagens människor har det blivit ett sätt att ta in våren i hemmet och ta ut lite av påsken i förskott. Det är en modern sed som snabbt spritts från Stockholm och andra större städer ut över landet.

Liksom många andra sedvänjor som spritts under senare år bottnar denna i gamla föreställningar med paralleller bakåt i tiden. Var har vi då ursprunget till påskrisen? Jo, i Kristi långfredagsgissling som inom katolska kyrkan levt kvar som sedvänja. Fortfarande finns fanatiska sekter som utövar självgissling under dramatiska långfredagståg.

I Sverige kallades långfredagsrisningen för påskskräckan. I en skildring av kyrkliga ceremonier från 1703 står att läsa: 

En gammal sed har ock varit här i Sverige att föräldrar och husbönder hava om denna morgon med ris slagit sina barn och husfolk uppå deras sängar dem at verkeligen intrycka Vår Herre Jesu Kristi pinas svårhet. Och detta kallas Påskskräckja.

Så värst allvarligt gick denna risning oftast inte till. Den utvecklades till en skämtsam risning då de som kommit upp först på långfredagsmorgonen passade på att ge sina sömnigare kamrater lite smisk på huden. I Norrland spårade seden att risa varandra in på verkligt skämtsamma banor bland ungdomarna.

ANNONS

ANNONS

Kvällen före fettisdagen, som var den sista stoj- och glädjedagen före fastan, skulle flickorna ge pojkarna ris och nästa kväll var det pojkarnas tur att ge igen. Då gömde sig flickorna eller sprang till grannbyn.

Så övergick den religiöst grundade långfredagsrisningen till att istället bli ungdomliga upptåg lika fjärran från ursprunget som våra dagars färgglada påskris.

Fettisdagsbulle, semla, hetvägg

Begreppet fettisdag (som alltså är en enda dag, dagen före askonsdagen som inleder fastan) lever kvar i våra dagars fettisdagsbulle, fastlagsbulle eller semla, vilket vi nu kallar den.

Denna gräddfyllda och mandelmassespäckade vetebulle är ett ganska sent inlån från Tyskland där den ingick i den "vita" fastematen. På 1700-talet kallades den hetvägg, ett konstigt namn som förklaras av att det är en förvanskning av tyskarnas heisse Wecken, varma kilar, eftersom bullarna där var i kors eller viggform. Bullen var förr ändå mastigare än nu med både smör, ägg, mandel och grädde i inkråmet. En måltid avslutad med en mäktig portion hetvägg sägs vara det som välte den matglade kung Adolf Fredrik för gott.
 

Fin hetvägg à la Hagdahl

För 10 à 12 personer 

12 hvetesemlor, 65 cl grädde, 10 cl smält smör, 3 äggulor, 3 matskedar socker, 320 gr mandelmassa gjord af hälften mandel och hälften socker, skalet af en half citron, 25 gr succat, vanilj.

På semlorna skäres ett lock, inkråmet urtages och blandas med grädden, smöret, äggulorna, mandelmassan, sockret och citronskalet, skuret i fina strimlor. Massan bör vara så tjock, att den ej rinner. Härmed fylles bullarne, öfverst läggas strimlor af succat, locket påsättes, och bullarne ställas på varmt ställe. Smöret kan uteslutas, om man så för godt finner.

Vill man glasera bullarne, hophvispas ägghvita och socker till hårt skum, bullarne bestrykas härmed och glaseras med glödskyffel samt serveras med gräddmjölk, hvari man kokt en bit vaniljböna samt något socker.

Ur: Dr Charles Emil Hagdahls Kokkonsten, 2:a upplagan, 1896.
 

Varför äter vi ägg till påsk?

Förklaringen till påskens äggfrosseri ligger nära till hands. Hönsen satte igång att värpa på våren, men under den långa fastan fick man inte äta ett enda ägg. Det blev en hel del ägg i förråden, äggen hade nyhetens behag och det blev naturligt att kalasa på dem nu när man fick äta precis vad man ville.

Seden att färga påskäggen har nog förr i tiden mest varit utbredd i våra sydliga landskap. Man färgade äggen genom att koka dem tillsammans med till exempel lökskal eller späda löv.

I andra länder, främst i Polen och Rumänien, har seden att måla ägg utvecklats till finaste konst och de urblåsta äggen sparas år efter år som de små konstverk de är.

ANNONS

ANNONS

Äggkoppens historia

Äggkoppen har gamla anor. Man vet att det åts löskokta ägg ur äggkopp redan 79 e.Kr i antikens Pompeji, den dag stadens liv stelnade för evigt under ett regn av pimpsten och aska. Vid utgrävningarna där har man gjort flera fynd av äggkoppar.

Äggkoppen var i äldre tider ett lyxföremål som hörde hemma på de rikas bord. Materialet i dessa tidiga äggkoppar var guld eller silver och de var dekorerade av tidens förnämsta konsthantverkare.

Under Ludvig XV:s tid kring mitten av 1700-talet i Frankrike blev äggkoppen ett vanligt föremål på det förnäma matbordet. Genom hovjuveleraren Duveauxs räkenskaper vet man att kungen och kretsen kring honom beställde mängder av äggkoppar.

Märkligt nog har silver också i fortsättningen förblivit ett relativt vanligt material i eleganta äggkoppar, trots att svavlet i äggulan svärtar silvret så det måste putsas med ofta. Ännu vid sekelskiftet 1900 och årtiondena därefter var det populärt att ge en äggkopp av silver som dopgåva med namn och datum ingraverat.

Bruket att äta löskokta ägg till frukost spred sig under 1800-talet i allt vidare borgerliga kretsar och med den seden blev äggkoppar allt vanligare föremål.

Äta ägg från toppen eller sidan

Vi tycker det är självklart att sätta ägget rakt upp i äggkoppen och äta det från toppen. Men det var inte alls överallt det normala sättet att äta löskokta ägg förr i tiden. I Nordeuropa var det vanligt att förtära ägget liggande i en båtformad äggkopp och knacka hål på det från långsidan. På tyska stillebensmålningar från 1600-talet syns halvätna ägg placerade i små tennskålar med öron. Äggen har inte ätits med sked utan med hjälp av smala brödbitar som doppats i äggen, en metod som fortfarande ibland praktiseras i Frankrike.

I Frankrike och Italien däremot fanns äggkoppar för stående ägg och man åt dem från toppen.

Ofint att halshugga ägget!

Här i landet halshugger vi ofta ägget med ett raskt slag av kniven eller skeden. I England anses det som dåligt bordskick, där knackar man istället försiktigt sönder skalet med baksidan av skeden och plockar bort det bit för bit. Denna sed påstås härstamma från tiden efter franska revolutionen då många franska aristokrater flydde undan giljotinen till England. För att skona fransmännens nerver undvek de finkänsliga engelsmännen att burdust halshugga frukostägget i deras närvaro, det kunde väcka alltför obehagliga associationer.

Ett resultat av dessa två olika metoder att förtära ägg är äggställaren som har två ändar, den ena utformad som en oval skål för ett liggande ägg, den andra som en rund skål för ett stående ägg. Äggställare kom med tiden att ingå i den ceremoniella dukningen av den kungliga taffeln (festmåltid), och många beställningar på äggställare av silver eller guld gick från hovet till de främsta juvelerarna.

Än idag finns en äggställare på plats vid det kungliga kuvertet när det dukas till galafest på slottet.

ANNONS

ANNONS

Den ruvande ägghönan

Äggkarotter i form av en ruvande höna på en korg var populära i England under 1800-talets senare del. Keramikhönorna tillverkades i stora mängder i verkstäderna i Staffordshire och målades i naturtrogna färger. Ibland får man nästan känslan att den naturtrogna hönan som ruvar så tryggt på äggen i korgen ska flaxa med vingarna och kackla till.

Efter engelsk förebild började både Rörstrand och Gustavsberg tillverka äggkarotter på 1860-talet. Modellen med den ruvande hönan på sin äggkorg blev en långkörare och fanns kvar i båda fabrikernas priskuranter till mitten av 1930-talet. Både målade och helvita karotter såldes. Rörstrand hade till och med en lyxhöna i sitt sortiment. Den var i majolika med gulddekor.

Ägghönorna, från pyttesmå för två ägg till jättehönor för 22 ägg, användes mest till påsk. Tuppar och kycklingar fick också vara med på ett hörn på påskens äggkarotter. I 1908 års katalog utbjöd Rörstrand en äggkarott med tupphuvud på locket, en med två tuppar vända mot varandra och en korgformad med ägg på locket. Ännu på 1920-talet fanns stort intresse för äggkarotter. Gustavsberg erbjöd förutom karotten med den ruvande hönan också äggkarotter prydda med tupphuvuden eller kycklingar.

Vad hände sedan?

När funkisen slog igenom på 1930-talet kom specialkarotter för till exempel påsken ur modet. I de små 1930-talsköken fanns inte plats för porslin som bara användes någon enstaka gång på året. Men sedan har utvecklingen gått mot fler och fler föremål igen. I dagens prylsamhälle hittar man importerade ägghönor och annat specialporslin för påskbordet.

På ett vårligt dukat påskaftonsbord i gult och grönt är ägg och sill stående rätter, ofta följda av lammstek eller lax. På påskaftonen äter dagens svenskar ägg som ingen annan gång på året. Vi äter cirka 200 ägg per person och år. Därmed ligger vi faktiskt under EU-genomsnittet, som är 211 ägg per person. Både Frankrike och Spanien slår oss genom att klämma i sig 250 ägg per person och år.

LÄS MER: Påsk

LÄS MER: Påskfirandet förr och idag

LÄS MER: Fastan och påsken

LÄS MER: Blåkulla

LÄS MER: Kristna traditioner och högtider

LÄS MER: Fem märkligaste sakerna med påsken och påskfirandet

LÄS MER: Fastlag och fasta

LÄS MER: Fastlagens, fettisdagens och semlans historia

PODCAST: Påsk och påskfirandet

PODCAST: Jesus död och uppståndelse

Uppgifter och frågor

Frågor till texten:

  1. Vad brukar småbarn göra när de klär ut sig till påskkäringar, och vad påminner det oss om för hemskheter från historien?
     
  2. Varför förknippas Blåkulla med häxor?
     
  3. Varför gömde man kvastar och ritade kors på dörrarna under påsken förr i tiden?
     
  4. Förklara kortfattat varför man tände påskeldar och använde smällare förr.
     
  5. Vad är skillnaden mellan fasta och fastlag?
     
  6. Vad var ursprunget till påskriset?
     
  7. Varför äter vi mycket ägg under påsken?
     
  8. Ge några exempel på hur man åt ägg och använde äggkoppar förr i tiden.

Ta reda på:

  1. Vilka andra länder har starka påsktraditioner, och hur skiljer de sig från de svenska?
     


Litteratur:
Jane Fredlund och Birgitta Conradson, Köket förr i tiden, Ica bokförlag,1973
Julius Ejdestam, Så har vi bott, Rabén & Sjögren, 1979
Gustaf Näsström, Forna dagars Sverige, 1700-talet, Bonniers, 1962
Nils-Arvid Bringéus, Livets högtider, LT förlag, 1987
Nils-Arvid Bringéus, Årets festseder, LT förlag, 1984 
Ebbe Schön, Svenska traditioner, Årets fester och livets högtider, Semic, 1998
Jan-Öjvind Swahn, Mathistorisk uppslagsbok, Ordalaget bokförlag, 1999
Rut Wallensten-Jaeger, Kök och stök när seklet var ungt, LTs förlag, 1975
Rut Wallensten-Jaeger, Mat till vardags och fest, LTs förlag, 1981


FÖRFATTARE

Text: Jane Fredlund, journalist, kulturhistoriker och författare
Artikeln är en omarbetad version av material från boken Så levde vi : Fest och vardag i forna dagars Sverige, av Jane Fredlund

Senast uppdaterad: 25 april 2025
Publicerad: 24 april 2025

ANNONS

ANNONS

Liknande filmer och poddradio

Liknande artiklar

SO-rummet bok
L
Vikingagård i skymningsljus.

Jordbruk och mat på vikingatiden

Livet på nordbornas gårdar krävde hårt arbete. Alla hjälpte till, även barn och gamlingar. Om...

M
 Nordiska museet

Att tvätta kläder och textilier var slitsamt förr

Att tvätta kläder var förr i tiden ett mycket tungt och tidskrävande arbete som nästan alltid...

M
Utvandrare tar farväl av släktingar.

När den svenska emigrationen till USA tog fart

År 1841 lämnade emigranten Gustaf Unonius och hans följe Uppsala för att söka lyckan i USA. De...

L
Kvinnlig potatisplockare

Freden, vaccinet och potatisen

Efter freden i Kiel 1814 inledde Sverige en lång fredsperiod vilket tillsammans med...

L
Tåg på väg till Stockholm

Lätta fakta om staden och resor förr och idag

Under 1800-talet började människor i allt större takt flytta från landsbygden till städerna i jakt...

M
Barn som leker i snö.

Barndom och leksaker i början av 1900-talet

I den här artikeln berättar kulturhistorikern Jane Fredlund om leksaker och hur det var att vara...

ANNONS

ANNONS

Ämneskategorier

Hi

Historia om mat och matvanor

Våra matvanor har varierat genom historien, men vi har i regel fått äta det som funnits till hands. Maten har ändå -...

Hi
Folkliv på en gata i 1890-talets Paris.

Livet på landet och i staden 1776-1914

Vardagsliv och andra företeelser på landsbygden och i städerna under det långa 1800-talet.

Hi
1800-tals målning. Par i svenska folkdräkter som dansar vid en röd stuga med vita knutar. Midsommar.

Svenska högtider och traditioner förr och idag

Historia om svenska traditioner, högtider och symboler. Högtidernas firande har sitt ursprung i religionen och i...

Relaterade taggar

Re
Gula liljor

Påsk

Påsken är inom kristendomen en viktig högtid som firas till minne av Jesus död och uppståndelse....

Re
Semlor

Fastlag och fasta

Det har gått ett halvt årtusende sedan reformationen förvandlade påskfastan till en term utan...

Liknande Podcasts

SO-rummet podcast icon
L

Skiftesreformerna i Sverige

av: Mattias Axelsson
2021-09-23

I veckans avsnitt pratar Mattias Axelsson (gymnasielärare i bl.a. historia) om skiftesreformerna i Sverige under slutet av 1700- och början av 1800-talet, särskilt laga skifte.

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
M

Våffeldagen

av: Mattias Axelsson
2021-03-22

I veckans avsnitt pratar Mattias Axelsson (gymnasielärare i bl.a. religionskunskap) om våffeldagen.

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
M

Fastlagen och fastan

av: Mattias Axelsson
2021-02-15

I veckans avsnitt pratar Mattias Axelsson (gymnasielärare i bl.a. historia) om fastlagen och fastan.

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
L

Kristi himmelsfärdsdagen och pingst

av: Mattias Axelsson
2018-05-10

Mattias sätter sig själv i studion för att förklara lite kort om Kristi himmelsfärd och om pingsten.

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
L

Jesus död och uppståndelse

av: Juia, Mattias och Kristoffer
2017-04-12

När påsken närmar sig pratar Julia, Kristoffer och Mattias om Jesus död och uppståndelse, själva orsaken till det kristna påskfirandet.

+ Lyssna