Charles Goodyear och gummits tidiga historia

- Om ni får se en man som har gummimössa, gummirock, gummiskor och en börs utan ett öre - då är det Charlie Goodyear, hette det i New York i slutet av 1830-talet. Goodyear var besatt av tanken på att göra gummi användbart. De gummikläder han låtit tillverka smälte ihop på sommaren och frös sönder på vintern. Han arbetade med sin idé i åratal och hade så ont om pengar att hans barn fick gå och fiska för att få mat. Till slut kom han på lösningen av misstag och trodde att alla problem var över – men det var då de började på allvar.
L

Charles Goodyear (1800-1860) var en självlärd kemist och tillverkningsingenjör. Han blev känd för utvecklingen av vulkaniserat gummi. Så här föreställer sig en konstnär Goodyears stora ögonblick 1839, när han äntligen upptäckte hur gummit kunde göras värmetåligt

Tidiga användningsområden för gummi

År 1731 besökte fransmannen La Condamine Amazonas i Sydamerika. Han upptäckte att ursprungsbefolkningen genom att skära skåror i en viss sorts träd kunde tappa ut en seg saft. Genom att droppa saften på trädgrenar som vreds runt över en eld gick det att framställa en seg massa som användes till flaskor, vattentäta kläder och stövlar.

Trädet kallades av ursprungsbefolkningen för kautschuk - "det gråtande trädet". Saften var rågummi, och efter hand började européerna komma på vissa användningsområden. En engelsman upptäckte att gummi var bra att sudda ut blyerts med, och så fick det sitt engelska namn - rubber. Rub betyder just sudda.

1823 kom skotten Charles Macintosh på ett sätt att impregnera kläder med gummi så att de stod emot regn. Han uppfann därmed regnrocken, som på engelska än idag heter macintosh.

ANNONS

ANNONS

Data och fakta

1800: Charles Goodyear föds i USA. Fadern är uppfinnare.

1826: Goodyear startar USA:s första järnhandel, men den gör konkurs, och Goodyear hamnar i fängelse.

1834: Goodyear inleder försök med att tillverka gummi som inte klibbar och håller oberoende av väderlek.

1837: Goodyear tror sig ha kommit på lösningen och tar ut patent. Men det är ett misstag, vilket visar sig när en sändning gummivaror smälter samman.

1839: Genom att kasta gummi och svavel i spisen kommer Goodyear av ren tur på lösningen, men ingen vill lyssna.

1843: När uppfinningen är perfekt, söker Goodyear nytt patent. Men i Storbritannien har en annan man hunnit före - han erkänner senare att han stulit Goodyears idé.

1860: Efter många års processer om rätten till sin upptäckt dör Goodyear utan att ha fått någon glädje av den.

1898: Firman Goodyear grundas - idag ett av världens största gummiföretag.

Smälte eller brast

Det fanns ett problem med gummit - det kunde inte användas i värme och kyla. En varm dag smälte det, och på vintern blev det skört och brast i småbitar. Gummit var också klibbigt på ytan.

Den som kom på ett sätt att göra gummit hållbart i alla väder skulle ha sin lycka gjord. Det trodde i alla fall amerikanen Charles Goodyear (1800-1860), som växte upp i Connecticut. Goodyears far Amasa var uppfinnare, och sonen fick hjälpa till i verkstaden. 26 år gammal kom Charles på idén att starta USA:s första järnhandel.

Affärsmännen hade hittills rest från gård till gård med sina varor, men nu fick kunden komma till affären i stället. Järnhandeln blev en stor framgång.

Men så drabbades USA av en ekonomisk kris. Goodyears kunder - som ofta handlade på kredit - kunde inte betala, och han ville inte pressa dem på pengar genom att dra dem inför rätta.

Hamnade i fängelse

Personerna som Goodyear själv var skyldig pengar var mindre vekhjärtade. Den som inte kunde betala sina skulder fick fängelse, och 30 år gammal med hustru och fem barn att försörja hamnade Goodyear i en cell. Efter några veckor släpptes han fri, försökte göra affärer i andra städer, fick nya skulder och hamnade i fängelse flera gånger.

Så hankade han sig fram under fyra år, tills han år 1834 fick se det skyltfönster som skulle ändra och till sist ända hans liv.

I skyltfönstret hängde gummiimpregnerade kläder. Ett av plaggen var en livväst. Medan Goodyear betraktade den fick han en snilleblixt - han var som sagt uppfinnarson. Goodyear gick in och bad att få förbättra det rör som blåser upp livvästen när dess ägare hamnat i vattnet.

Affärens ägare Chaffee köpte idén, och Goodyear fick löfte om att försöka komma med fler idéer.

Snart var Goodyear tillbaka med en mängd planer och idéer - till ingen nytta. En värmebölja hade gjort slut på Chaffees affär - hela lagret av gummikläder hade smält bort.

Goodyear gick tillbaka till sitt hotell, och där väntade en ny fordringsägare. Han fick återvända till fängelset, men nu hade han en plan: Varför inte försöka göra gummi som höll i all sorts väderlek? Att gummi skulle kunna bli mycket användbart stod klart, och den som kom på lösningen skulle ha sin lycka gjord.

ANNONS

ANNONS

Gummits gåta

Entusiastiskt bad Goodyear fängelsedirektören att få experimentera i cellen, och denne gav sitt tillstånd. Goodyear gjorde nu en första upptäckt; gummit kan blandas med magnesiumpulver och blir då inte längre klibbigt på ytan.

Efter sin frigivning fortsatte Goodyear sina försök, samtidigt som han började tillverka skor som impregnerats med gummi. De blev en stor framgång, och orderna strömmade in. Men lukten av smält gummi från hans hus spred sig över området och blev till sist för mycket för grannarna. Goodyears måste flytta. Han sålde möblerna, sin frus linneförråd, satte familjen på pensionat och flyttade till New York för att försöka lösa gåtan med gummit.

1837 råkade Goodyear spilla färg på några gummibitar. Han tvättade bort färgen med salpetersyra - och just på de ställena blev gummit tåligare mot värme. Goodyear trodde sig ha löst problemet, men han visste inte att syran han använt var förorenad av svavel. Det var svavlet som hade förbättrat gummit.

Men Goodyear lät ta ut patent och skrev brev på gummi till USA:s president och flera senatorer. Han slog på stort och började tillverka kläder och skor i större mängder.

Åter kom en ekonomisk kris i USA, och ingen ville köpa några gummikläder. Goodyears barn måste gå och fiska för att få mat, men själv vägrade han att ge upp.

- Om ni får se en man som har gummimössa, gummirock, gummiskor och en börs utan ett öre - då är det Charlie Goodyear, hette det i New York.

Tillverkning med förhinder

Goodyear reste till Boston och träffade åter Chaffee. Goodyear övertalade honom att få låna några maskiner för att tillverka gummikläder som behandlats med salpetersyra. Affärerna kom i gång, och pengar började åter strömma in.

Goodyear började tillverka livbälten åt rederier och postväskor av gummi. Han hade den första stora beställningen nästan klar, när en ny värmebölja drabbade staden. Goodyear reste ut till fabriken, och olycksbådande lukt mötte honom. När han öppnade dörrarna, fick han en chock; alla hans varor hade smält ihop till en illaluktande gummihög. Salpetersyra gjorde inte gummit värmetåligt.

1839 kom han till sist på lösningen av misstag. Men efter fem års fåfänga försök hade hans hustru tröttnat på att pengarna jämt var slut, möblerna sålda, barnen utan kläder och att det ofta saknades mat i huset.

Den stora upptäckten

Goodyear lovade att avbryta sina försök tills dess han fått ett arbete. Men när hans fru gått ut en dag, tog han chansen och blandade till litet gummi och svavel på spisen. Plötsligt kom hustrun tillbaka, och i panik slängde Goodyear ner gummit i spisen. När hon gått smög Goodyear fram sin gummibit. Målet var nått! Gummibiten som smält i spisen och sedan stelnat visade sig tålig mot värme och hetta.

ANNONS

ANNONS

Goodyear hade aldrig tänkt på att gummi skulle smältas, blandas med något annat och sedan avkylas.

Det finns andra versioner av exakt hur Goodyear gjorde sin upptäckt och själv ville han aldrig riktigt berätta vad som hänt. Men att en gummibit på något sätt hamnade i eller på en varm spis eller kamin är säkert.

Upptäckten brukar räknas som en av de stora upptäckter som gjorts av en slump, men Goodyear själv avvisade den uppfattningen. Han menade att bara den som arbetat med problemet skulle dra rätt slutsats av händelsen – ungefär som när Newton drog rätt slutsats av ett fallande äpple.

Trots att han gjort sin stora upptäckt var inte bekymren slut - det var snarare nu de började. Ingen trodde Goodyear när han berättade om sin upptäckt.

- Nu har gummit slagit sig på hjärnan på honom för gott, sa man.

Grannarna fick hjälpa familjen att överleva, och genom de ständiga ansträngningarna försämrades Goodyears hälsa. Det verkade som om han skulle dö utan att hinna finslipa sin upptäckt.

För att få mat måste Goodyear sälja sina böcker liksom barnens skolböcker. Familjen grävde upp potatis ur åkrarna och högg ved i skogen.

Till slut fick familjen ett litet andrum. Goodyears svåger ställde upp med pengar på villkor att Goodyear använde dem till att göra varor som gick att sälja.

Med hjälp av sina bröder fick han i gång en liten rörelse, och själv kunde han arbeta med sin uppfinning.

Strid om patent

Goodyear ville inte ta ut patent förrän allt var perfekt. Det tog fyra år, och då sökte han samtidigt i USA, Storbritannien och Frankrike.

USA-patentet beviljades, men från Storbritannien kom ett chockbesked: Fjorton dagar tidigare hade Thomas Hancock fått patent på samma uppfinning.

Gräl om rättigheter

Resten av Goodyears liv ägnades åt rättegångar och gräl om vem som egentligen hade rätten till uppfinningen. Långt senare erkände Hancock att han fått se ett av de prover Goodyear sände till Storbritannien när han sökte sitt patent.

I USA tjänade Goodyear en del pengar, men även här försökte olika personer stjäla hans patent. Besvikelserna och de många rättegångarna knäckte Goodyear. Den 1 juli 1860 dog han.

Inte heller familjen fick någon glädje av uppfinningen. Goodyear lämnade efter sig en skuld på 200 000 dollar. Inget av hans barn ville syssla med gummiaffärer. Det tog fyrtio år innan Goodyear fick det fulla erkännandet av sin upptäckt.

ANNONS

ANNONS

Gummits användningsområden

Processen att blanda gummi och svavel kallas vulkanisering efter eldens gud Vulcanus och var en viktig upptäckt. Nu kunde gummi användas på många sätt som tidigare varit otänkbara, vilket på många håll innebar avgörande förbättringar.

Först nu kunde hastigheten hos tågen ökas, eftersom de kunde få ordentliga lufttrycksbromsar. Gummit kom till användning i elindustrin och inom sjukvården.

1898 grundades en firma med namnet Goodyear. Den är i dag ett av världens största gummiföretag, mest känd för sina däck för bilar, bussar och långtradare. Däck är kanske det första vi tänker på när det gäller gummi i vardagslivet. Enbart däck är en miljardindustri. Beräkningar visar att USA:s bilister varje år skrapar av 200 000 ton gummi mot vägbanan. Enbart i Sverige köper vi däck för flera miljarder kronor per år.

Idag finns det en rad olika gummityper. Gummi kan även framställas syntetiskt vilket gjort att naturgummits betydelse minskat.

"När snille och envishet lyckas att trots hån och smädelser fullända en värdefull uppfinning, får det sällan sin belöning. Avundsjuka berövar uppfinnaren äran, medan bedragare och sabotörer bestjäl honom på vinsten."

Så skrev en domstol i USA i slutet av 1840-talet efter en åtta år lång process, där Goodyear segrade mot en man som försökte stjäla hans patent. Det utslaget kan stå som en sammanfattning över hela Goodyears liv.

LÄS MER: Vetenskap, teknik och kommunikationer 1776-1914

LÄS MER: Vetenskapspersoner och vetenskapshistoria

Uppgifter och frågor

Frågor till texten:

  1. När och var föddes Charles Goodyear?
     
  2. När upptäckte européerna gummit?
     
  3. Varför kunde gummi till en början inte användas i värme och kyla?
     
  4. Efter många misslyckanden kom Goodyear till sist på hur gummi kunde göras tåligt mot värme och kyla. Hur gjorde han?
     
  5. Varför blev inte Goodyear rik på sin uppfinning?
     
  6. Goodyears uppfinning har fått stor betydelse. Gör en lista på så många områden där gummi används du kan komma på.

 

Text: Kaj Hildingson, journalist och läromedelsförfattare

Senast uppdaterad: 15 oktober 2020
Publicerad: 15 oktober 2020

ANNONS

ANNONS

Liknande filmer och poddradio

ANNONS

Liknande artiklar

M

Gregor Mendel – munken, ärtorna och ärftlighetsläran

När Gregor Mendel insåg att han var för fattig för att både studera och köpa mat för dagen beslöt...

L

Bomull - slaveriet och textilindustrins framväxt

Den är inte mer än en meter hög. En liten kortvuxen växt som spelat en i det närmaste osannolikt...

L

Ludditerna - mekaniseringens och industrialismens motståndare

I början av 1800-talet utbröt ett stort uppror i textilbältet i mellersta England. Detta uppror var...

M

George Stephenson - järnvägarnas fader

"Jag ska bevisa för er att maskinen inte ens gör nio kilometer, att den påverkas av varje...

ANNONS

Ämneskategorier

Vetenskap, teknik och kommunikationer 1776-1914

Under det långa 1800-talet industrialiserades samhället. Vetenskap, teknik och kommunikationer genomgick en kraftig...

Kända personer 1776-1914

Historia om några av det långa 1800-talets mest kända personer och deras levnadsöden.

Relaterade taggar

Vetenskapspersoner och vetenskapshistoria

Se dig omkring ett ögonblick! Allt du ser omkring dig är resultatet av uppfinningar och...

SO-rummet tag typ

Uppfinningar

Människan har uppfunnit nya grejer i alla tider. Vissa historiker anser t.o.m. att det framförallt...