Vikingarna var skickliga sjömän och skeppsbyggare


Samtida motiv av ett vikingaskepp. Detalj från en bildsten, Tjängvide, Gotland.
Ett sjöfarande folk
Nordborna var mycket skickliga sjömän och deras snabba långskepp var dåtidens bästa båtar.
Vikingaskeppen var lätta och starka, och anpassade både för grunt vatten och öppet hav. De kunde segla över stormiga hav och färdas längs floder och ta sig långt in i landet. Dessutom var de lätta att dra upp på stränder, vilket gjorde att de inte behövde djupa hamnar.
På öppet hav användes ett stort segel, men när det slutade blåsa eller när man färdades nära land rodde besättningen istället.
ANNONS
ANNONS
Vikingarna var skickliga på astronomi och kunde navigera över stora hav till avlägsna platser. Ute till havs navigerade de med hjälp av solen och stjärnorna. De iakttog också vindarna, fåglar och vågornas rörelser för att hitta rätt.
När det var möjligt höll man sig nära kusten. När natten kom kunde de då gå i land, slå upp tält, tända brasor och göra det mer bekvämt för sig. En annan stor fördel med att följa färdleder längs kusten var att det gav möjlighet att snabbt söka hamn vid dåligt väder, som storm eller dimma.
Att segla i Skandinaviens varierande väderförhållanden krävde både tåliga skepp och uthålliga sjömän. Besättningen, som på de stora krigsskeppen kunde vara upp till 100 personer, levde tätt tillsammans på en öppen båt där de var utsatta för brännande sol, iskalla vindar och alla former av nederbörd. Något privatliv fanns inte på båtarna.
Till havs var besättningen tvungen att sova på däck, ibland under en tältduk. För att hålla sig varma hade de sovsäckar av skinn. Men deras filtar var av ylle, eftersom ull torkar snabbare än skinn.
Besättningen förvarade sin packning, mat och vapen i träkistor som också användes som sittplatser när de rodde. De stora skeppens däcksplankor kunde lyftas bort för att skapa mer plats för proviant och last under däck.
Vikingaskeppen
Utan sina snabba och starka skepp hade vikingarna inte kunnat resa så långt över haven som de gjorde. Vikingaskeppen blev bättre med tiden - de kunde segla snabbare, var lättare att styra och kunde korsa stormiga hav likaväl som åka in i grunda vikar och på smala floder.
Eftersom trä bryts ner med tiden finns det få vikingaskepp kvar idag. Men några har bevarats eftersom vikingarna ibland begravde viktiga personer i sina skepp. De bäst bevarade exemplen är Osebergsskeppet och Gokstadsskeppet i Norge.
Nordborna byggde olika typer av skepp beroende på vart de skulle segla och vad de skulle frakta. Skeppen såg ändå ganska lika ut. De hade köl och en spetsig för och akter. Många av krigsskeppen hade drakhuvuden i fören för att väcka fruktan hos fiender.
Kölen var viktig för att båten skulle kunna seglas. Dessutom gjorde kölen det möjligt att bygga breda och stabila skepp som kunde färdas på grunt vatten.
Vikingaskeppen var byggda för att kunna färdas genom smala passager och lägga till direkt vid stranden, även om de var tungt lastade.
Skeppen som användes i krig var längre och snabbare än de andra skeppstyperna. Det längsta vikingaskeppet som arkeologerna har hittat är 28 meter långt.
Krigsskeppen hade alltid både segel och åror. Beroende på storlek krävdes mellan 24 och 50 par åror. Under långa resor rodde besättningen i skift.
Vikingaskeppen kunde nå hastigheter på upp till 28 km/h, vilket var mycket snabbt för den tiden.
ANNONS
ANNONS
Vikingarnas långskepp förknippas ofta med krig, men av alla skepp som seglade i nordiska vatten under vikingatiden var bara en liten del krigsfartyg. De andra skeppen var långsammare, kunde ligga djupare i vattnet och användes enbart för att frakta handelsvaror. Fraktskeppen var dessutom bredare och kunde bära mer last.
Nordborna använde stora skepp för handelsresor över haven, och mindre fraktfartyg för lugnare vatten. Det fanns också fiskebåtar, färjor för att korsa floder och små båtar för insjöar.
Dåtidens högteknologiVikingarnas skepp var dåtidens högteknologi och var klinkerbyggda. Med det menas att deras sidor bestod av överlappande plankor. Denna teknik gjorde det möjligt att använda tunna plankor, vilket resulterade i att skeppen blev lätta och smidiga. Större fartyg bestod av omkring 90 sådana långa plankor. |

Bilden visar Osebergsskeppet. De enda vikingaskepp som finns helt bevarade idag är Osebergsskeppet och Gokstadsskeppet. De hittades vid Oslofjorden i Norge och har fått sina namn efter platserna där de grävdes fram. Båda skeppen finns nu att se på Vikingaskeppsmuseet på Bygdøy i Oslo, där de har restaurerats (lagats och byggts upp igen). Båda skeppen är byggda av ek med en metod som kallas klinkbyggnad, där plankorna överlappar varandra. De sitter fast med järnnitar, som hålls på plats med snören knutna runt skeppets spant (skeppets inre skelett). Gokstadsskeppet är det största av de två. Det är 23,8 meter långt och 5,2 meter brett. Det var troligen ett krigsskepp, byggt för att kunna segla snabbt och bära krigare. Osebergsskeppet är mindre och anses ha varit ett nöjesskepp. Man tror att det tillhörde en norsk drottning, eftersom det hittades i en rikt utsmyckad grav.
Skeppsbyggena krävde stora arbetsinsatser
Under hösten började hantverkare samla in stora mängder virke till skeppsbyggena. På vintern bearbetades träet och sattes ihop till skepp, som ett stort pussel. När våren kom var fartygen färdiga att segla ut på Europas floder eller ge sig av över Atlanten.
ANNONS
ANNONS
Att bygga ett vikingaskepp var både svårt och tidskrävande. Det tog vanligtvis mer än ett halvår för ett arbetslag på ca tio personer att bygga ett skepp.
När skeppet började bli färdigt spreds doften av tjära över arbetsplatsen. Tjära ströks i flera lager över hela skeppet för att skydda träet från att ruttna. Springor mellan plankorna tätades med ull eller tågvirke som doppats i tjära.
Vikingaskeppens segelEn sak som var extra viktig på vikingaskeppen var seglet. Med segel behövde man inte alltid ro. Seglen gjordes oftast av ull, alltså päls från får, men det kunde också tillverkas av lin eller hampa, som är växter. Man sydde ihop många remsor tyg till ett stort segel och smorde det med tjära eller fiskolja, så att vinden inte gick igenom tyget. Arkeologiprofessorn och författaren Neil Price skriver i sin bok Ask och Emblas barn - vikingarnas historia om bland annat vilken enorm arbetsinsats det krävdes för att tillverka ett vikingaskepp, och inte minst dess segel. Att göra ett enda stort segel tog mycket tid. För ett medelstort krigsskepp kunde det ta flera års arbete bara att tillverka huvudseglet. Man tror att det kunde ta upp till två år att göra ett enda segel - alltså lika mycket jobb som om en person arbetade heltid i två år! Därtill behövdes alltid ett segel i reserv. Ingen ville ge sig ut till havs utan ett extrasegel ifall huvudseglet gick sönder. Ett reservsegel kunde rädda många liv. Man behövde också kläder för att klara havet. De var tjocka, varma och tålde både vind och regn. För att klä hela besättningen på ett skepp (det kunde vara 32 personer) behövdes massor av tyg, och de tog ytterligare fler år att tillverka. Dessutom behövdes rep, tält, mattor och reservkläder - så det var många som måste hjälpas åt. Man tror att det kunde krävas 30 personer som jobbade heltid i ett år bara för att göra i ordning ett skepp med allt som behövdes. Under vikingatiden kunde stora vikingaflottor bestå av över 200 skepp! Att samla ihop så mycket material och arbetskraft visade hur mäktig en hövding eller kung var. För att klara allt detta behövde man också många får, eftersom ull var så viktigt. Man tror att många gårdar slogs ihop för att skapa större gårdar med fler djur. På så sätt kunde man få tillräckligt med ull för att göra segel, kläder och mycket annat. Ett stort skepp från vikingatiden heter Skuldelev 2. Det byggdes nära Irland och sänktes senare vid Roskilde i Danmark. Forskare har byggt en kopia av skeppet med samma material och verktyg som vikingarna hade. De räknade ut att det tog ungefär 2 650 dagars arbete att bygga själva skeppet - och ytterligare 13 500 timmar för att smida järn till spikar och andra delar! Skeppet behövde också över två kilometer rep och ett 120 kvadratmeter stort segel. |
LÄS MER: Vikingatiden
LÄS MER: Hantverk
LÄS MER: Vikingatidens hantverkare
LÄS MER: Nordbornas resor och kolonisering i österled och västerled under vikingatiden
PODCAST: Vad var vikingatiden?
ANNONS
ANNONS
Akter: Bakre delen av en båt eller ett skepp.
Arkeologer: Personer som gräver i marken för att hitta gamla saker och förstå hur människor levde förr.
Astronomi: Läran om stjärnor, planeter och rymden.
Avancerad: Långt utvecklad, komplicerad
Bearbeta: Formas eller jobbas med, t.ex. att såga eller hugga i trä.
Besättning: De personer som arbetar på ett skepp eller en båt.
Detalj: En liten del av något större, till exempel en liten bild i en större sten.
Däck: Den övre ytan eller golvet på ett skepp.
Däcksplankor: Träplankor som utgör golvet på skeppet.
Ek: En sorts hårt och hållbart trädslag.
Fartyg: Ett annat ord för ett större skepp eller båt.
Färdas: Att resa eller ta sig fram.
Färdleder: De vägar man följer när man reser, oftast på vatten.
Fören: Främre delen av en båt eller ett skepp.
Fraktfartyg: Båtar som används för att transportera (frakta) varor.
Frakta: Att flytta eller transportera saker.
Grunt vatten: Vatten som inte är så djupt.
Hamn: Plats vid vatten där båtar kan stanna.
Hantverkare: Personer som är duktiga på att tillverka saker för hand, till exempel båtbyggare.
Högteknologi: Något som var mycket tekniskt och avancerat för sin tid.
Iaktta: Titta noga på eller observera.
Järnnitar: Små "metallspikar" som håller ihop saker, som skeppets plankor.
Klinkbyggnad: En byggteknik där plankorna ligger överlappande, alltså lite ovanpå varandra.
Köl: En lång och grov träbalk under båten som hjälper den att ligga stadigt i vattnet.
Last: Det som ett fartyg har med sig, till exempel varor eller mat.
Långskepp: Ett långt, smalt vikingaskepp som ofta användes i krig.
Navigation: Att hitta rätt väg när man färdas, ofta med hjälp av stjärnor eller solen.
Nederbörd: Regn, snö eller hagel.
Nordbor: Människorna som levde i Norden, alltså i länder som Sverige, Norge och Danmark.
Packning: De saker man har med sig på resa, till exempel kläder och mat.
Proviant: Mat och dryck man har med sig på en resa.
Skift: När man turas om att göra något, t.ex. ro.
Skeppsbyggare: Personer som bygger båtar och skepp.
Tjära: En svart och klibbig vätska som skyddar trä från att förstöras.
Ylle: Ett tyg gjort av ull från får.
ANNONS
ANNONS
Uppgifter och frågor
Frågor på texten:
- Varför var vikingaskeppen så bra?
- Hur kunde vikingarna navigera när de inte såg solen?
- Vad gjorde besättningen när vinden slutade blåsa?
- Ge exempel på hur vikingarna utnyttjade kusten under sina färder.
- Nämn några skillnader mellan ett krigsskepp och ett fraktskepp.
- Nämn några fakta om Osebergsskeppet och Gokstadsskeppet.
- Hur lång tid kunde det ta för tio hantverkare att bygga ett vikingaskepp, och varför tror du att det tog så lång tid?
- Vad gjordes seglen av, och hur behandlades tyget så att vinden inte gick igenom?
- Hur lång tid kunde det ta att tillverka ett enda segel?
- Ge exempel på vad som mer än segel behövdes för att utrusta ett vikingaskepp.
Litteratur:
Niel Price, Ask och Emblas barn. Vikingarnas historia, Bokförlaget Daidalos, 2025
Anna Lihammer, Vikingatidens härskare, Historiska Media, 2013
Catharina Ingelman-Sundberg, Boken om vikingarna, Prisma, 1998
Lars Berggren, En svensk historia från vikingatid till nutid, Studentlitteratur, 2009
Magnus Magnusson, Viking - Hammer of the North, Orbis publishing, 1979
Sten Carlsson m.fl., Den svenska historien, del 1 - Från stenålder till vikingatid, Bonnier Lexikon AB, 1994
Thomas Lindkvist och Maria Sjöberg, Det svenska samhället 800-1720. Klerkernas och adelns tid, Studentlitteratur, 2003
FÖRFATTARE
Text: Robert de Vries (red.)
Artikelserie om Vikingarna och deras värld


- Vikingatidens Skandinavien
- Familjeliv på vikingatiden
- Vikingarnas långhus
- Jordbruk och mat på vikingatiden
- Kläder, utseende och hygien på vikingatiden
- Vikingatidens hantverkare
- Städer i Skandinavien under vikingatiden
- Vikingatidens ättesamhälle
- Vikingarna var skickliga sjömän och skeppsbyggare
- Nordbornas handelsresor och vikingatåg
- Orsaker till vikingarnas handelsresor och vikingatåg
- Vikingarnas upptäcktsresor och kolonisering
- Vikingar i strid
- Asatron - vikingarnas religion
- Runorna - nordbornas skriftspråk
- Vikingatidens slut