ANNONS

5 december
Fallet Mary Celeste har varit ämne för otaliga undersökningar och rättegångar, men mysteriet har aldrig fått sin lösning och ingen av de ombordvarande har någonsin hittats. Efter bärgningen seglade hon ännu i flera år under olika ägare.

Mary Celeste

av:  Carsten Ryytty, författare och f.d. SO-lärare

Ett av sjöhistoriens mest gåtfulla mysterier började den 5 december 1872. Det var då den amerikanska briggen Mary Celeste närmade sig segelfartyget Gratia Dei i södra Atlanten. När fartygen möttes upptäckte man på Gratia Dei att Mary Celeste färdades över Atlanten utan att någon stod till rors. Det visade sig att fartyget hade övergivits av sin besättning. Ombord på fartyget hade funnits tio personer, kaptenen Briggs, sju besättningsmän samt kaptenens fru och lilla dotter. Lasten som bestod av tunnor med sprit, var fortfarande väl surrad i lastrummet. Det fanns gott om mat och vatten på Mary Celseste.

Det har framkastats många teorier om vad som hände på Mary Celeste. Numera tror man att Mary celeste övergavs i panik, eftersom kapten briggs ansåg att dess last av alkohol höll på att explodera, men livbåtens linor brast och alla ombord störtade i havet och drunknade. Gåtan Mary Celeste kommer antagligen att för alltid vara ett olöst mysterium.

Senast uppdaterad: 2 september 2023
Publicerad: 5 december 2014

ANNONS

Liknande året runt

Suezkanalen

av: Carsten Ryytty

Den 16 november 1869 inleddes Suezkanalens invigning med en gudstjänst i Port Said. Dagen därpå passerade de första fartygen genom kanalen i närvaro av kejsarinnan Eugenie från Frankrike och kejsar...

+ Läs mer

Historiskt sjöslag - slaget vid Trafalgar

av: Carsten Ryytty

Den 21 oktober 1805 utkämpades ett av världshistoriens mest omskrivna sjöslag. Vid Trafalgar, en udde på spanska sydkusten, krossade den brittiska flottan den franska. Den brittiske flottchefen...

+ Läs mer

Första olyckan med undervattensbåt

av: Carsten Ryytty

Den 20 juni 1774 inträffade den första dödsolyckan med undervattensbåt, då engelsmannen Day vid en dykning i Plymouths hamn inte lyckades återvända till ytan. Året innan hade han med en egen...

+ Läs mer

Titanics undergång

av: Carsten Ryytty

Få sjökatastrofer i världshistorien har varit så omskrivna som den som inträffade i Nordatlanten den 14 april 1912. Då kolliderade den engelska ”osänkbara” passagerarångan Titanic på sin jungfrufärd...

+ Läs mer

Panamakanalen påbörjas

av: Carsten Ryytty

Den 1 februari 1881 togs det första symboliska spadtaget till det som skulle bli Panamakanalen. Det var mannen bakom Suezkanalen, Ferdinand de Lesseps, som ledde arbetet. Arbetet avbröts när Lesseps...

+ Läs mer

Liknande artiklar

Ombord på slavskeppet Sweriges Wapen

L
Slavskepp
av: Anne Agardh
2024-08-21
klocka Lästid 10 minuter

År 1795 köpte några svenska handelsmän ett holländskt slavskepp. Allt fler länder hade dragits in i kriget mellan Storbritannien och Frankrike (som utgjorde en del av de franska revolutionskrigen) och till havs besköt man eller kapade varandras skepp. Sverige betraktades som ett neutralt land och passade därför på att dra fördel av situationen. Med svensk flagg var man fri att segla på haven och förhoppningsvis skulle den transatlantiska slavhandeln ge en god förtjänst...

+ Läs mer

Eldvapnens historia

M
av: Kaj Hildingson
2022-07-15
klocka Lästid 23 minuter

Krutet uppfanns i Kina och användes först till fyrverkeripjäser och smällare. Under sina angrepp mot Kina på 1200-talet träffade mongolerna på krutet och lärde sig att använda det. De tog med sig uppfinningen på sina fälttåg i Europa. Men mongolerna använde inte krutet till kanoner, utan för att sprida moln av rök som kallades "kinesisk eld" på slagfälten. Européerna lärde sig snabbt att själva använda krutet. Exakt när krutet först användes i ett europeiskt krig vet vi inte. År 1325 fanns det i alla fall kanoner på flera håll i Europa...

+ Läs mer

Nordostpassagen och döden i Arktis

M
av: Kaj Hildingson
2021-07-20
klocka Lästid 9 minuter

År 1871 upptäckte den norske säljägaren Elling Carlsen en hydda på ögruppen Novaja Zemlja norr om Ryssland. En gryta hängde fortfarande över den öppna eldstaden, och en klocka stod lutad mot en vägg. Böcker, vapen och hushållsföremål låg strödda här och där. Ingen var hemma, men det var inte så konstigt. Hyddan hade stått övergiven i 274 år. Carlsen hade upptäckt den plats där holländaren Willem Barents tvingats övervintra med sin besättning i slutet av 1500-talet. Barents hade letat efter Nordostpassagen - sjövägen från Europa till Kina norr om Ryssland. Liksom många andra kom Barents aldrig tillbaka...

+ Läs mer

Robert Fulton - historien om de första ångbåtarna

M
av: Kaj Hildingson
2020-09-26
klocka Lästid 12 minuter

När ”Fultons dårskap” visades upp i USA för första gången 1807 var många övertygade om att ångbåten skulle sjunka inom fem minuter. Bakom premiärturen låg över tjugo års arbete, sönderslagna karriärer, självmord och en mängd andra bakslag. Bland annat hade Napoleon avvisat konstruktören John Fulton och undrat om han verkligen tänkte driva ett fartyg med cigarrök. Men den första turen med Clermont, som fartyget egentligen hette, blev en succé. Några år senare trafikerade 50 ångbåtar floderna i USA och efterhand konkurrerade ångdrivna fartyg bort de stora segelfartygen från världshaven...

+ Läs mer

Titanics undergång

L
av: Daniel Rydén
2020-09-21
klocka Lästid 5 minuter

Än idag vågar ingen skeppsbyggare med självbevarelsedrift kalla sitt nya fartyg osänkbart. Inte efter den ödesdigra natten 1912 när världens praktfullaste osänkbara skepp försvann i Atlantens djup.

+ Läs mer

Barbareskstaterna i Nordafrika - sjöröveri och slavhandel

M
av: Mats Röyter
2020-05-13
klocka Lästid 5 minuter

Nordafrikanska pirater gjorde Medelhavet och en stor del av Atlanten osäkra under trehundra år. Mellan 1500-talet och 1800-talet terroriserades både handelsfartyg och europeiska kustbosättningar av dessa s.k. korsarer - muslimska sjörövare som försörjde sig genom plundring och kidnappning. Fångarna som togs utväxlades antingen till ursprungslandet mot en lösensumma eller blev sålda som slavar i Nordafrika, där slavmarknaden i Alger var den dominerande...

+ Läs mer

Liknande filmer och poddradio

ANNONS

ANNONS

Ämneskategorier

Hi
Två pansarbåtar i närstrid.

Sjöfart och sjökrigföring 1776-1914

Marin- och örlogshistoria i krig och fred under det långa 1800-talet. Här berättas om sjökrig, sjöslag, långväga handel...

Relaterade taggar

ANNONS