ANNONS

20 juni
Bilden visar den amerikanska ubåten "the Turtle" som var samtida med engelsmannen Days undervattensbåt.

Första olyckan med undervattensbåt

av:  Carsten Ryytty, SO-lärare och författare

Den 20 juni 1774 inträffade den första dödsolyckan med undervattensbåt, då engelsmannen Day vid en dykning i Plymouths hamn inte lyckades återvända till ytan. Året innan hade han med en egen konstruerad båt gjort en 24 timmar lång och alltigenom lyckad dykning.

Första gången en ubåt användes som anfallsvapen var under amerikanska frihetskriget (1773-83). Denna märkliga ubåt, The Turtle (Sköldpaddan) drevs fram med en ”skruv”. Ubåten som hade en enda mans besättning var en ineffektiv och farlig farkost. Ubåtens vapenarsenal bestod av krutladdningar, som skulle fästas under fientliga fartyg. The Turtle lyckades dock aldrig sänka ett fartyg.

Senast uppdaterad: 3 augusti 2023
Publicerad: 20 juni 2014

ANNONS

Liknande året runt

Vitus Bering

av: Carsten Ryytty

Den 19 december 1741 dog den danskfödde polarforskaren Vitus Bering av kallbrand på en öde ö i Berings hav. År 1725 fick den danskfödde Bering i uppdrag av Peter den store att utforska Asiens...

+ Läs mer

Mary Celeste

av: Carsten Ryytty

Ett av sjöhistoriens mest gåtfulla mysterier började den 5 december 1872. Det var då den amerikanska briggen Mary Celeste närmade sig segelfartyget Gratia Dei i södra Atlanten. När fartygen möttes...

+ Läs mer

Suezkanalen

av: Carsten Ryytty

Den 16 november 1869 inleddes Suezkanalens invigning med en gudstjänst i Port Said. Dagen därpå passerade de första fartygen genom kanalen i närvaro av kejsarinnan Eugenie från Frankrike och kejsar...

+ Läs mer

Historiskt sjöslag - slaget vid Trafalgar

av: Carsten Ryytty

Den 21 oktober 1805 utkämpades ett av världshistoriens mest omskrivna sjöslag. Vid Trafalgar, en udde på spanska sydkusten, krossade den brittiska flottan den franska. Den brittiske flottchefen...

+ Läs mer

Ostindiska kompaniet

av: Carsten Ryytty

Den 14 juni 1731 fick svenska Ostindiska kompaniet sina första privilegier. Kompaniet existerade i 82 år och totalt genomförde man 132 långväga handelsexpeditioner. En resa till Kina varade i regel...

+ Läs mer

Vasco da Gama

av: Carsten Ryytty

Den 20 maj 1498 kom den portugisiske sjöfararen Vasco da Gama till Calicut i Indien. Därmed var han den förste som färdades från Europa till Indien sjövägen. Resan tog två år och två dagar. Med på...

+ Läs mer

Titanics undergång

av: Carsten Ryytty

Få sjökatastrofer i världshistorien har varit så omskrivna som den som inträffade i Nordatlanten den 14 april 1912. Då kolliderade den engelska ”osänkbara” passagerarångan Titanic på sin jungfrufärd...

+ Läs mer

Panamakanalen påbörjas

av: Carsten Ryytty

Den 1 februari 1881 togs det första symboliska spadtaget till det som skulle bli Panamakanalen. Det var mannen bakom Suezkanalen, Ferdinand de Lesseps, som ledde arbetet. Arbetet avbröts när Lesseps...

+ Läs mer

Liknande artiklar

Upptäcktsresornas tid

M
Fartyg i solnedgång
av: Lars Hildingson
2025-01-09
klocka Lästid 7 minuter

Under slutet av 1400-talet och början av 1500-talet utmanade europeiska sjöfarare det okända Atlanten i jakten på nya handelsvägar och rikedomar. Portugiser som Bartholomeu Diaz och Vasco da Gama navigerade runt Afrikas sydspets till Indien, vilket sänkte priserna på eftertraktade kryddor. Samtidigt seglade Christofer Columbus västerut och nådde Amerika, ovetande om att han upptäckt en ny kontinent. Dessa expeditioner förändrade världens ekonomiska och kulturella landskap och formade en helt ny världsbild...

+ Läs mer

Ombord på slavskeppet Sweriges Wapen

L
Slavskepp
av: Anne Agardh
2024-08-21
klocka Lästid 10 minuter

År 1795 köpte några svenska handelsmän ett holländskt slavskepp. Allt fler länder hade dragits in i kriget mellan Storbritannien och Frankrike (som utgjorde en del av de franska revolutionskrigen) och till havs besköt man eller kapade varandras skepp. Sverige betraktades som ett neutralt land och passade därför på att dra fördel av situationen. Med svensk flagg var man fri att segla på haven och förhoppningsvis skulle den transatlantiska slavhandeln ge en god förtjänst...

+ Läs mer

Portugals handelsvälde i Asien vilade på vapenmakt

M
Karacker
av: Peter Fowelin
2024-05-22
klocka Lästid 5 minuter

Det handelsvälde Portugal skapade i Indiska oceanen vilade ytterst på vapenmakt. Men det var inte stora styrkor som sattes in - till sjöss är inte antalet avgörande. Den portugisiske vicekungen Francisco d'Almeida, som under åren 1505-1508 lade grunden till det portugisiska herraväldet, hade en flotta på 22 fartyg och 2 500 man till sitt förfogande...

+ Läs mer

Ett skeppsbrott år 1585

M
skeppsbrott
av: Peter Fowelin
2024-05-21
klocka Lästid 21 minuter

Portugal härskade över ett stort sjö- och handelsvälde i Asien. Erövringarna hade börjat i och med att Vasco da Gama 1497-1499 seglade runt Afrika och fann sjövägen till Indien. Under de följande hundra åren seglade otaliga skepp iväg från Lissabon mot de rika handelsstäderna i den asiatiska övärlden. De skepp som återvände var betydligt färre än de som for ut. Under åren 1500-1510 avseglade 132 segelfartyg från Portugal till Indien. En femtedel av dem förolyckades. "Santiagos" förlisning år 1585 skildras av en av de överlevande, förmodligen av Manoel Godinho Cardoso, som med knapp nöd lyckades ta sig i land...

+ Läs mer

Östersjön - Sveriges viktigaste vattenväg

M
av: Lars Hildingson
2022-11-13
klocka Lästid 6 minuter

Från Helsingborg till Haparanda har Sverige kust mot Östersjön. Till Östersjön gränsar våra grannländer: Finland, Estland, Lettland, Litauen, Ryssland, Polen, Tyskland och Danmark. Vägarna från Östersjön ut mot världshaven går mellan de danska öarna Fyn och Själland och genom Öresund - vattnet mellan Sverige och Danmark. Under 1900-talets sista år byggdes en bro över Öresund. En motorväg och en järnväg korsar nu den urgamla vattenvägen. Rullande hjul konkurrerar med vattenfarkosterna...

+ Läs mer

Portugal härskade på Indiska oceanen under 1500-talet

M
av: Peter Fowelin
2022-11-09
klocka Lästid 21 minuter

När Vasco da Gama i maj 1498 nådde Indien, kom han först till staden Calicut på Indiens västkust. Vasco da Gama togs emot av Calicuts härskare, Samudrin Raja, "Havets herre". "De visade oss stor vördnad och större aktning än man i Spanien ägnar en konung. Folkmassorna fyllde gator och hus, och enbart vår eskort räknade 2 000 man." Så berättar Alvaro Velho, en av medresenärerna. Portugiserna hade kommit till ett rikt land. Calicut var den största och mäktigaste handelsstaden på Indiens västkust. I staden fanns ett stort antal arabiska köpmän, som av Samudrin Raja tilläts bedriva handel. Kontrollen över handeln gjorde Samudrin rik och mäktig...

+ Läs mer

Liknande filmer och poddradio

ANNONS

ANNONS

Ämneskategorier

Hi
Två stora tredäckade slagskepp i strid. Båda skeppen avfyrar varsin bredsida med alla sina kanoner. Rök, splitter och kaos på bilden.

Sjöfart och sjökrigföring 1500-1776

Marin- och örlogshistoria i krig och fred under den nya tiden. Här berättas om sjökrigföring, sjöslag, långväga handel...

Hi
Två pansarbåtar i närstrid.

Sjöfart och sjökrigföring 1776-1914

Marin- och örlogshistoria i krig och fred under det långa 1800-talet. Här berättas om sjökrig, sjöslag, långväga handel...

Relaterade taggar

ANNONS