Reinkarnation

Reinkarnation eller själavandring är tron på att själen återföds i en ny kropp efter döden, antingen som människa eller djur beroende på vilka handlingar (goda och onda) som utförts i det tidigare livet. Tron på reinkarnation har en central betydelse inom framförallt buddhismen och hinduismen.

Här hittar du material som kan relateras till reinkarnation.

Annons

Länkar om Reinkarnation

Sortera efter:
          

Genomgång (8:04 min) där mellanstadieläraren Hedvig Francke berättar på ett lättförståeligt sätt om Dalai Lama.

Spara som favorit
          

Tredje avsnittet (27:56 min) av Världens religioner - buddhism, med Christer Hedin, religionshistoriker.

Spara som favorit
          

Andra avsnittet (30:18 min) av Världens religioner - hinduism, med Christer Hedin, religionshistoriker.

Spara som favorit
          

Genomgång (8:44 min) där mellanstadieläraren Kristina Lundgren berättar om hinduismen.

Spara som favorit
          

Genomgång (5:10 min) där SO-läraren Mikael Larsson berättar om reinkarnation, Brahma, Atman, Samsara och Moksha.

Spara som favorit
          

I podcasten "Det ska gudarna veta" kan du lyssna på ett avsnitt (47:17 min) om buddhismen. Hur skiljer sig egentligen anatman från atman? Är buddhismen en religion? Om inte, vad är det då? Podcasten görs av tre religionslärare från Göteborg: Julia Matsson (lärare i samhällskunskap och historia), Kristoffer Larsson (lärare i samhällskunskap och religionskunskap) och Mattias Axelsson (lärare i samhällskunskap, religionskunskap och historia).

Spara som favorit
          

I podcasten "Det ska gudarna veta" kan du lyssna på ett avsnitt (54:34 min) om hinduismen. Är det egentligen en religion med flera gudar? Vad är det som gör att vi har så jäkla svårt att prata om just hinduism? Lyssna och hör! Podcasten görs av tre religionslärare från Göteborg: Julia Matsson (lärare i samhällskunskap och historia), Kristoffer Larsson (lärare i samhällskunskap och religionskunskap) och Mattias Axelsson (lärare i samhällskunskap, religionskunskap och historia).

Spara som favorit
          

Lättförståelig genomgång (29:25 min) där läraren Mattias Södergren berättar om buddhismen ur olika perspektiv. Här görs även en enkel jämförelse med hinduismen. Filmen passar bl.a. till mellanstadiet.

Spara som favorit
          

Genomgång (27:08 min) där läraren Mattias Södergren berättar om hinduismen ur olika perspektiv. Filmen passar bl.a. till mellanstadiet.

Spara som favorit
          

Genomgång (13:32 min) av läraren Tobias Kjellström som reder ut några viktiga begrepp inom hinduismen: polyteism, Brahman, reinkarnation, samsara, karma, kast, oberörbar, moksha m.m.

Spara som favorit
          

Genomgång (14:03 min) där SO-läraren Morgan Andersson gör en enkel jämförelse mellan hinduismen och buddhismen.

Spara som favorit
          

Pedagogisk genomgång (4:01 min) där gymnasieläraren Mattias Axelsson berättar om hur man ser på döden i de fem stora världsreligionerna.

Spara som favorit
          

Pedagogisk genomgång (9:57 min) där läraren Mattias Axelsson berättar kort om människosynen inom buddhismen och hinduismen.

Spara som favorit
          

Genomgång (6:16 min) av SO-läraren Petra Stark som berättar om hur man en ser på gud inom hinduismen och buddhismen. För år 7-9.

Spara som favorit
          

SO-läraren Perry B:s minikurs inkl. instuderingsfrågor om hinduismen. Hinduismen är en religion som främst finns i Indien. Det är svårt att beskriva hinduismen. Ordet hinduism, som betyder ”det indiska”, används inte av indierna själva. De kallar religionen för: ”den eviga världsordningen”...

Kategorier:
Taggar:
Spara som favorit
          

Genomgång (4:57 min) av SO-läraren Jennie Rosén som berättar om hinduismens grunder. Här berörs atman, brahman, karma, samsara, moksha och dharma.

Spara som favorit
          

Överskådlig powerpoint-lektion (39:50 min) från SO-läraren David Geiser som tar upp centrala begrepp, historia, levnadsregler inom hinduism. Här görs också en jämförelse med de andra världsreligionerna.

Spara som favorit
          

Överskådlig powerpoint-lektion (32:01 min) från SO-läraren David Geiser som tar upp centrala begrepp, historia, levnadsregler och riktningar inom buddhismen. Här görs även en jämförelse mellan hinduismen och buddhismen.

Spara som favorit
          
Bild:

Föreläsning (13:06 min) där gymnasieläraren Anders Larsson berättar om buddhismens grunder. Filmen riktar sig till gymnasiet.

Spara som favorit
          
Bild:

Föreläsning (12:43 min) där gymnasieläraren Anders Larsson berättar om hinduismens grunder samt lite om andra asiatiska religioner. Filmen riktar sig till gymnasiet.

Spara som favorit

Sidor

Relaterade taggar