Bild:
Ordet bibel härstammar från det grekiska ordet biblia som betyder böcker.
L

Bibeln

Bibeln är kristendomens heliga bok och består av två huvuddelar: Gamla testamentet och Nya testamentet.

Bibeln är egentligen inte bara en bok, utan en hel samling böcker. Namnet kommer av det grekiska ordet biblia, som betyder böcker. Bibeln består av 66 olika böcker.

Bibeln skrevs av mer än 35 olika författare. Det finns ingen förteckning över författarna. En del känner vi till, andra inte. Det har tagit mer än tusen år att skriva Bibeln och den är idag världens mest lästa bok.

Testamente betyder förbund

Bibeln består av två delar: Gamla testamentet (GT) och Nya testamentet (NT). Gamla testamentet består i sin tur av 39 böcker och Nya testamentet av 27 böcker.

Ordet testamente betyder förbund (avtal). I Gamla testamentet talar man om det gamla förbundet som slöts mellan Gud och Israel (när Mose fick lagens tavlor vid berget Sinai). Nya testamentet berättar om det nya förbundet, det som Gud genom Jesus slöt med alla folk.

Gamla testamentet

Gamla testamentets 39 böcker beskriver de förbund som judarna (genom Abraham och Moses) slöt med Gud i forntiden i vilket judarna utsågs till Guds utvalda folk. Gamla testamentet handlar om skapelsen, judisk historia och religion. Därför är dessa böcker också judendomens heliga skrifter.

Nya testamentet

Nya testamentets 27 böcker innehåller skrifter om Jesu liv, berättelser om hur kyrkan började samt brev från Paulus och några andra. Nya testamentet är kristendomens viktigaste skrift.

Det som skrivs i Nya testamentet handlar om hur Gud har räddat alla människor och gett dem möjlighet till ett evigt liv. Det har Gud gjort genom att sända Jesus till jorden där han med sitt liv, sin död och sin uppståndelse har besegrat döden och tagit på sig människornas alla synder (och på så sätt möjliggjort för människorna att komma till paradiset efter döden). I Nya testamentet beskrivs Jesus som den Messias som Gamla testamentet talar om.

I Nya testamentet skiljer man på goda änglar, såsom Gabriel och Mikael, och onda änglar, som Beelzebub och Satan.

Användbara begrepp

Förbund: En överenskommelse mellan flera parter.

Messias: Betyder "den utvalde" och syftar på en av Gud utsedd kommande härskare som ska skapa fred och medföra en lyckotid för det judiska folket.

Fundamentalism: Ett slags återgående till en religions eller ideologis grundläggande och äldsta lära. En fundamentalist tar avstånd från alla idéer och företeelser som uppfattas som ett hot mot den ursprungliga läran. Man vill därför inte ha något att göra med kompromisser som riskerar att förändra/reformera den ursprungliga läran, t.ex. kompromisser förorsakade av moderna religiösa, etiska, vetenskapliga och politiska idéer.

Bibelns språk

Gamla testamentet är från början skrivet på hebreiska utom några delar av ett par av de yngsta böckerna som är skrivna på arameiska, det språk som Jesus talade.

Nya testamentet är i sin helhet skrivet på grekiska, men det förekommer också här enstaka ord och uttryck på arameiska.

Svenska Bibeln

I början av 1500-talet började arbetet med att få fram en bibel på det svenska språket. Kung Gustav Vasa ansåg att det var viktigt att få fram en svensk bibel i samband med reformationen. Det skulle vara en bibel som var tillgänglig för hela folket på folkets eget språk.

1526 var Nya testamentet färdigt. Det har antagligen utarbetats av flera, och ibland dem har Olaus Petri och Laurentius Andraeae gjort de största insatserna. 1541 var även Gamla testamentet översatt till svenska.

1703 utkom en ny bibelupplaga. Nästa översättning kom 1917, den så kallade Gustav V:s bibel. 1972 tillsattes den s.k. Bibelkommissionen som skulle utarbeta en ny version av Bibeln. 1981 presenterade man den nya versionen av Nya testamentet. Under 1980- och 1990-talen kom sedan olika provöversättningar av Gamla testamentet ut. Den senaste utgåvan "Bibel 2000" publicerades 2000-2001 och innehåller den fullständiga bibeltexten.

Bibeln finns i nästan alla hem

En undersökning visar att nio av tio svenskar har tillgång till någon del av Bibeln. Trots att Bibeln förekommer i så många svenska hem är det få personer som läser denna bok. Två tredjedelar av Sveriges vuxna befolkning har aldrig på egen hand läst Bibeln.

Guds ord

Naturligtvis kan man läsa Bibeln som en bok som beskriver vad som hände förr i tiden. Vissa uppgifter om personer och händelser har man kunnat bekräfta genom arkeologiska utgrävningar och genom andra skrivna källor.

Men många som läser Bibeln regelbundet anser att den har ett gudomligt ursprung. Syftet med Bibelns berättelser är att visa att det finns en Gud som griper in och påverkar människornas liv.

De flesta som läser Bibeln anser att varje historisk händelse som beskrivs inte behöver vara sann. Bibeln måste tolkas på nytt i varje tid. Det viktiga är dock att det finns en Gud bakom Bibeln som verkar även under vår tid.

Det finns en mindre grupp av människor som anser att varje ord i Bibeln är sanning. Denna uppfattning brukar kallas fundamentalism.

Dödahavsrullarna

1947 påträffades de så kallade Dödahavsrullarna. De har kallats århundradets arkeologiska fynd. Bland rullarna fanns texter som gav forskarna flera tusen år gamla handskrifter av Gamla testamentets böcker.

Det var en femtonårig beduinpojke som hittade rullarna när han letade efter en bortsprungen get. I en grotta fann han elva skriftrullar av tunna hopsydda fårskinnsremsor som var uppfodrade på multnande läder. Det visade sig att rullarna kom från tiden före Jesu födelse. Man fann avskrifter av alla texter från Gamla testamentet med undantag av Esters bok.

Särskilt Esaias bok var ovanligt välbevarad. Dessutom fann man skrifter från den sekt som hade gömt rullarna. För 2 000 år sedan låg ett kloster där dit ett litet samfund tog sin tillflykt för att dra sig undan resten av den judiska världen. Det verkar som om samfundet hade gömt undan dokumenten när en romersk legion trängde in i området år 68 e.Kr i samband med det stora judiska upproret i Palestina (dagens Israel).

Dödahavsrullarnas stora betydelse ligger bland annat i den information de kan ge om judendomen under århundradena kring Kristi födelse, men också om den miljö som Jesus och de första kristna vistades i.
 

Uppgifter och frågor

  1. Förklara betydelsen av orden bibel och testamente.
     
  2. Vilka skrev Bibeln och hur lång tid tog det?
     
  3. Vad handlar Gamla testamentet om?
     
  4. Nämn några fakta om Dödahavsrullarna.
     
  5. Varför är Dödahavsrullarna så viktiga?
     
  6. Vad handlar Nya testamentet om?
     
  7. Hur beskrivs Jesus i Nya testamentet?
     
  8. Nämn fakta om Bibelns språk.
     
  9. Nämn fakta om Gustav Vasas bibel.
     
  10. Vad är syftet med Bibelns berättelser enligt de flesta kristna?
     
  11. Vad är en fundamentalist?


Text: Carsten Ryytty, SO-lärare och författare
 

Bibeln är kristendomens heliga bok och består av två huvuddelar: Gamla testamentet och Nya testamentet.

Bibeln är egentligen inte bara en bok, utan en hel samling böcker. Namnet kommer av det grekiska ordet biblia, som betyder böcker. Bibeln består av 66 olika böcker.

Bibeln skrevs av mer än 35 olika författare. Det finns ingen förteckning över författarna. En del känner vi till, andra inte. Det har tagit mer än tusen år att skriva Bibeln och den är idag världens mest lästa bok.

Uppdaterad: 23 oktober 2016

Annons

Podcast om Bibeln

SO-rummet podcast icon
L
av:
Julia, Kristoffer och Mattias
2015-12-02

Julia, Kristoffer och Mattias diskuterar de fem världsreligionernas gudsuppfattning. Hur ser man på Gud inom de monoteistiska religionerna: judendomen, kristendomen och islam? Vilken gudsuppfattning råder inom hinduismen? Och tror man på gudar överhuvudtaget inom buddhismen?

Artiklar om Bibeln

L
Carsten Ryytty
2016-10-08
Vår tideräkning börjar med Jesu födelse. Det är för oss år 1. Men numera anser de flesta forskare att Jesus var född några år före vår tideräknings början. Man vet att Jesus föddes mot slutet av...
M
Mattias Axelsson
2016-04-21
Jesus är en av historiens mest kända personer och ändå finns det en hel rad missuppfattningar om honom. Den här listan handlar främst om den historiske Jesus, alltså inte den religiösa gestalt...
L
Hans Thorbjörnsson
2014-02-02
I två korta texter får du här stifta bekantskap med sumerernas skapelsemyt och berättelse om syndafloden som också ligger som grund för Bibelns syndaflodsberättelse.

Länkar om Bibeln

Sortera efter:
          

Religion och sexualitet är en essä skriven av Lena Roos,  docent i religionshistoria vid Uppsala universitet. Texten ingår i RFSU:s skolmaterial "Samhällskroppen".
Vad säger islam om homosexualitet? ”Vad står det i Bibeln om abort? En del blir besvikna eftersom det är svårt att formulera svar på sådana frågor. Alla de stora religiösa traditionerna har gått igenom en lång utveckling i dessa frågor. Det innebär att det finns stor variation mellan olika historiska perioder, olika geografiska områden, olika grupper och tolkningstraditioner...

Spara som favorit
          

Genomgång (4:16 min) där SO-läraren Mikael Larsson ger en kort presentation för grundskolan om kristendomens urkund Bibeln.

Spara som favorit
          

Del 1 av 3 (3:52 min) där SO-läraren Stefan Bäcklund ger en kortfattad och förenklad genomgång om Jesus liv och lära.

Spara som favorit
          

Del 2 av 3 (5:55 min) där SO-läraren Stefan Bäcklund ger en kortfattad och förenklad genomgång om Jesus liv och lära.

Spara som favorit
          

Del 3 av 3 (6:21 min) där SO-läraren Stefan Bäcklund ger en kortfattad och förenklad genomgång om Jesus liv och lära. Här om Jesus sista vecka och varför han offrar sitt liv. Fem frågor på slutet om innehållet. 

Spara som favorit
          

Fröken på Solbacken reder ut (11:32 min) hur den kristna Bibeln är uppbygd och fungerar. 

Spara som favorit
          

Avsnitt på SO-läraren Stina Thunbergs webbplats där du kan läsa kortfattat om olika sätt att se på Bibeln (bibelsyn).

Kategorier:
Spara som favorit
          

SO-läraren Perry B:s minikurser inkl. instuderingsfrågor om kristendomen, judendomen och islam.

Spara som favorit
          

Kopieringsunderlag i form av faktablad och arbetsblad (pdf i utskriftsformat, 2 sid) om Abraham och Moses. Materialet riktar sig till åk 4-6 och är ett smakprov från Tengnäs Läromedel.

Kategorier:
Spara som favorit
          

Pedagogisk genomgång (13:10) där läraren Frans Hansson Bratteberg berättar om kristendomen ur olika perspektiv. Fokus ligger på viktiga bibliska gestalter som är bra att känna till när man läser om kristendomen.

Spara som favorit
          

Den senaste versionen av Bibeln på svenska. Webbsidan innehåller även mycket annat användbart såsom en faktadel med ett uppslagsverk. Här finns också en bra sökmotor som gör det enkelt att hitta vad man letar efter.

Kategorier:
Spara som favorit
          

Presentation (10:56 min) där religionsläraren Björn Westerström ger en kortfattad sammanfattning av judarnas religiösa historia. Här berättas kortfattat om de olika berättelserna/myterna som också finns i det gamla testamentet såsom Adam och Eva, Naoks ark, Babels torn, Abraham, Moses, kung David, Salomo och templet, babyloniska fångenskapen, diasporan, m.m.

Spara som favorit
          

På Evangelisk-lutherska kyrkan i Finlands hemsida hittar du ett lexikon med olika begrepp som kan relateras till kristendomen och kyrkan. I den här ingången finns artiklar med anknytning till Bibeln. Du kan läsa om Bibeln, nya- och gamla testamentet, apokryfiska böcker, bibelforskning, bibeltolkning, eskatologi, exegetik och mycket annat.

Spara som favorit
          

Faktatext där du kan läsa om den gamla judiska kulturens betydelse för Europas historia och våra västerländska berättelser. Texten är är skriven av fil. dr. Ralf Wadenström och ingår i ett utbildningsmaterial för högskoleelever om "Myter och historia" där Europas mytologiska och filosofihistoriska arv behandlas ur ett idé- och begreppshistoriskt perspektiv.

Spara som favorit
          

Essä på det existentiella magasinet Sans hemsida där Annika Borg resonerar kring koranens och bibelns kvinnosyn. Två återkommande punkter inom feministteologin är, för det första, att den studerade religionen är konstruerad av män, handlar om män, är traderad och tolkad av män. För det andra att det under alla dessa lager av patriarkal makt finns en oanfrätt kärna av befrielse – även för kvinnor. Den första punkten är de flesta feministteologer överens om. Vad gäller den andra finns det en rad skilda positioner...

Spara som favorit
          

”Människor och makter – en introduktion till religionsvetenskap” är en bok i pdf-format (96 sid), utgiven av Högskolan i Halmstad 2008. Boken ger många infallsvinklar till hur man bör studera religion och tänka kring religion. Boken riktar sig främst till studenter och forskare på högskolenivå men kan även tänkas vara användbar som referensverk för gymnasieelever.

Spara som favorit
          

På den här webbsidan finner du de mest kända och refererade händelserna i Bibeln. Texterna är hämtade ur 1917 års bibelöversättning.

Kategorier:
Spara som favorit
          

På Heurekas webbforum för upplysningsfilosofi hittar du en bokrecension av Bibeln. Få människor har läst Bibeln. Det är förmodligen därför så många tycker att det är helt naturligt att spinna en hel religion kring den. Om vi ska tro Bibelns författare är Gud nämligen en ofattbar grym och omänsklig gestalt…

Kategorier:
Spara som favorit
          

På SR:s hemsida kan du lyssna på ett reportage (ca 17 min) om upptäckten av Dödahavsrullarna som är de äldsta bevarade manuskripten av det gamla testamentet. Fyndet är en av 1900-talets viktigaste arkeologiska upptäckter och Vetenskapsradion Historia uppmärksammar undergångssekten som författade texterna.

Kategorier:
Taggar:
Spara som favorit
          

På Yvonne Sjöstrands webbsida om religion och livsåskådning kan du läsa om bibelns kvinnosyn i relation till den utdöende debatten om kvinnor egentligen bör vara präster. Materialet är anpassat för elever på högstadiet och gymnasiet.

Spara som favorit

Sidor

Relaterade ämneskategorier

Judendomen är en monoteistisk religion som ligger som grund för både kristendomen och islam. Enligt judendomen är israeliterna Guds utvalda folk...

Kristendomens huvudlinjer. Här hittar du fakta om kristendomens troslära, seder och utövande i stora drag.

Katolicismen är den största och en av de äldsta grenarna inom kristendomen. Den katolska kyrkan leds av påven som har sitt säte i Vatikanstaten i...

Den ortodoxa kyrkan består av flera nationella kyrkor i öst som har sina ursprung i den tidiga kyrkan från östra medelhavsområdet och det...

Protestantismen grundar sig på de tolkningar av kristendomen och de protester mot kyrkan som utformades under reformationen på 1500-talet. Kyrkan...

Inom kristen tradition är ett helgon en from människa som levt särskilt nära Gud och haft kontakt med det gudomliga och därefter blivit...

Dop, konfirmation, nattvard, bröllop och begravning är några av kristendomens heligaste och viktigaste ritualer.

Andra kyrkor och kristna samfund som inte tillhör Svenska kyrkan.