Inte en främling!

av:
Teskedsorden
målgrupp: Högstadiet, Gymnasiet
Varför upplever vissa av oss att vi är främlingar i vårt eget land? Materialet "Inte en främling!" är en serie personliga berättelser och funderingar kring ämnen som identitet och diskriminering, homofobi, antiromism, rasism etc.

Teskedsorden startade projektet Inte en främling! med förhoppningen att stärka ungdomar att alla människor är fria att definiera sig, eller inte definiera sig alls, oberoende av begränsande normer.

Genom  materialet vill Teskedsorden lyfta fram kända och mindre kända personer som har erfarenhet av utanförskap och ge dem en plattform att berätta sin historia. Bland författarna finns namn som Rikard Wolff, Dragomir Mrsic, Zinat Pirzadeh, Jan-Olov Madeleine Ågren, Behrang Miri och Soraya Post.

Syftet med berättelserna är att hylla mångfalden och ge ungdomar förebilder inom icke-normativa grupper.

Materialet kan användas som exempelvis diskussionsunderlag i undervisningen i svenska, historia och samhällskunskap.

Här hittar du "Inte en främling!"

Lärarhandledning finns här (se nästan längst ner på sidan)

Inte en främling! finns även att köpa som bok i Teskedsordens gåvoshop.

Hemsida:
Publicerad: 12 mars 2018

Liknande lärarmaterial 55 st

av:
FN:s utvecklingsprogram (UNDP)
av:
Forum för levande historia
av:
Utbildningsradion (UR)
av:
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor
av:
Arena Skolinformation
av:
Samiskt informationscentrum
av:
Teskedsorden, Mångkulturellt centrum och Anna Lindh Foundation
av:
Arena Skolinformation
av:
Arena Skolinformation
av:
Forum för levande historia

Sidor