Lektionsförslag: Den förädlade människan

Bild:
av:
Forum för levande historia
målgrupp: Gymnasiet
Människan har alltid försökt förbättra sig på olika sätt. Det gäller såväl utsida som insida. Det kan röra sig om allt från utsmyckningar och kläder till träning och försök att utveckla de egna sinnena. Hur vi bör se ut och vara har aldrig varit helt fritt utan styrts av olika typer av regler, lagar och normer.

En fråga kan vara vem som ska bestämma om och i så fall hur en individ ska förändras till det bättre på något sätt. Idag är det individen som beslutar, men under första halvan av 1900-talet ville staten vara med och bestämma.

I vår tid har möjligheterna att förändra oss nått nya och tidigare otänkbara nivåer. Det handlar främst om vårt utseende, där kirurgi och genterapi gett nya verktyg för att förändra det vi tidigare trodde var oåterkalleligt, även om längtan och strävan efter att förlänga livet och konsten att leva länge, är en gammal förhoppning.

Här hittar du tio övningar om temat "Den förädlade människan", anpassade för klassrummet.

Publicerad: 20 september 2013

Liknande lärarmaterial 35 st

av:
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor
av:
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor
av:
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor
av:
Sveriges riksdag
av:
Svenskt Näringsliv
av:
Svenskt Näringsliv
av:
Svenska läkare mot kärnvapen
av:
Raoul Wallenberg Academy
av:
Sveriges Utbildningsradio (UR)
av:
Forum för levande historia
av:
Forum för levande historia
av:
Forum för levande historia

Sidor