+ Visa hela artikelserien
M

Ungdomen i Tredje riket

Del 7 av 12 i en artikelserie om nazismen i Tredje riket. Här kan du läsa om ungdomen, skolan och ungdomsrörelserna i Nazityskland. "Framtidens tyska ungdom" förklarade Hitler, "måste vara smal och smärt, snabb som en vinthund, seg som läder och hård som Krupps stål".
Bild:

Pojkarna lockades av kamratskapet i Hitlerjugend.

Skolan och ungdomsrörelserna

Så snart barnen fyllt sex år började de skolan. Från och med nu upptogs deras dag med att lära sig hur underbar nazismen var. Barnen räknade stormtrupper, sydde figurer som föreställde SA-män, de fick höra sagor om nazistiska riddare, som räddade små flickor från otäcka ryska troll, de fick göra hakkorsflaggor.

När en pojke fyllde tio år fick han sin första bruna skjorta. Flickor blev klädda i vit blus och blå kjol och togs in i "Föreningen för tyska flickor".

När pojken var fjorton år kom han in i Hitlerjugend. Han klädde sig i bruna byxor och på sin bruna skjorta fanns en röd armbindel med hakkors på. Han blev en stormtruppman i miniatyr. Führern hade också ordnat så att pojken fick samma avdelningsnummer som sin pappa.

Att gå med i Hitlerjugend

Alla pojkar och flickor som inte anslutit sig till Hitlerjugend krävdes på en förklaring. De fick ett brev medskickat hem med detta innehåll:

"Du bekänner dig naturligtvis till Führern Adolf Hitler. Därför måste du också ansluta dig till Hitlerjugend. Det är en hederssak för alla tyska fäder och mödrar att ha sina söner och döttrar i Hitlerjugend eller Bund Deutsche Mädel. Den tyska ungdomen tillhör Führern och är nationens värdefullaste egendom. Därför måste denna ungdom tillhöra Hitlerjugend."

Det berättades till exempel om en lärare som ofta gav pojkar som tillhörde en katolsk organisation stryk. Detta drabbade aldrig ynglingarna i Hitlerjugend. Läraren ansåg att det var mot naturen att slå en yngling som bar "ärans bruna uniform".

Lärarkåren var av tradition konservativ och nationalistisk. Många av lärarna hade också varit öppet antisemitiska redan innan nazisterna kom till makten. Nazisterna kom att utnyttja detta. Vid det nazistiska maktövertagandet rensades de "opålitliga" lärarna ut. Samma öde drabbade också alla judiska lärare.

Hitlerjugend

Hitler hade slagit ihop många av de tidigare existerande ungdomsorganisationerna till en - Hitlerjugend. Först var medlemskap i Hitlerjugend frivillig. Men den yngling som inte anslöt sig utsattes för olika typer av påtryckningar.

Pojkarna lockades av kamratskapet i Hitlerjugend. De började i Jungvolk när de var med mellan 10-14 år. Där bjöds på parader, uniformer och högtidliga trohetseder till Führern. Pojken fick sin första dolk, han fick leka krigslekar, sjunga Horst-Wesselsången, delta i lägerliv och genomgå olika prov. Sångerna som sjöngs kring lägereldarna handlade ofta om döden i strid.

Ynglingarna skulle också lära sig lydnad och disciplin. En medlem i Hitlerjugend måste alltid framstå som en förebild och måste uppträda hövligt. På spårvagnen skulle han lämna plats åt de äldre. Han fick också göra insamlingar åt behövande.

Baldur von Schirach utnämndes till Reichsjugendführer, alltså Hitlerjugends ledare. Under hans ledarskap formades Hitlerjugend till en av nationalsocialisternas viktigaste och tillförlitligaste organisationer. Här fick den tyska ungdomen sin politiska skolning. De lärde sig att blint lyda auktoriteter. Att göra uppror var otänkbart, liksom att tänka självständigt.

Den australiensiske reportern Roberts skriver om ungdomarna i Hitlerjugend som "lydiga automater" vilka suger upp den officiella hjältedyrkan av Hitler. Målet och metoderna var enkla, säger han: "Befall och vi lyder - fanan är viktigare än döden" - det är allt.

Bild:

Ungdomar ur Hitlerjugend genomför en fanmarsch. Ynglingarna fick tidigt lära sig lydnad och disciplin. "Befall och vi lyder - fanan är viktigare än döden."

Arbetstjänsten

Nazistregimen gjorde arbetsjänsten (Arbeitsdienst) obligatorisk från 18 års ålder för såväl manlig som kvinnlig ungdom. Arbetet för pojkar omfattade bland annat vägarbeten och nyodlingar. För flickor gällde hushållsarbete, mjölkning med mera. Dessutom ingick för både pojkar och flickor politisk skolning i nazistisk anda.

Manlig arbetstjänst
Arbetstjänstens läger för män var organiserade helt och hållet efter militära principer. Disciplinen var sträng. Pojkarna gick klädda i uniform, men istället för gevär hade de spadar. Kockan fem var det uppstigning. Därefter följde tio minuters gymnastik. Sedan kom den allmänna uppställningen och det högtidliga hissandet av hakkorsflaggan. Så marscherade man plutonsvis i väg till fälten.

Arbetet höll på från halv sju till kvart över två med en halvtimmes avbrott för frukost. Obligatorisk vila på sängen en timme på eftermiddagen gällde för alla. Efter ett kort politiskt anförande följde exercis och gymnastik. Klockan fem var det föreläsning om internationella frågor. Sedan var det åter uppställning och nedfirande av flaggan. Därpå var det kvällsmåltid följt av sång eller diskussion om nazistisk litteratur.

Bild:

För flickor gällde det bl.a. att lära sig hushållsarbete.

Kvinnlig arbetstjänst
Arbetstjänst inrättades även för unga kvinnor. Schemat var strikt. Klockan sex måste flickorna gå upp. Så följde gymnastik och sång till klockan sju. Efter frukost arbetade flickorna på en bondgård med att mjölka, göra ost m.m. Kvällen ägnade de åt sång och att lyssna på föreläsningar. Klockan halv nio på kvällen måste alla vara i säng.

Flickor skulle lära sig huslighet och kvinnlig charm. Långa flätor och långa klänningar var vad som gällde. Permanentat hår var inte tillåtet. En flicka som permanentade sitt hår kunde få det avklippt.

Arierbevis för examen

För att få ut studentexamen måste eleven lämna in sitt släktpass och få sitt "arierbevis". Av studenterna fordrades också att de skulle tillbringa ett halvår i SA respektive arbetsläger för att få avlägga examen. När kriget bröt ut lämnade många elever skolan med nödexamen för att som frivilliga gå med i det militära.

Akademiska meriter värderades dock inte högt i Tredje riket. En nazist förklarade att han inte hade någon respekt för "intelligenta apor".

Edelweissarna

Men inte alla gillade de tysknationella idealen. Det fanns illegala ungdomsgäng med förkärlek till engelska språket och engelska ideal. De tycke om jazz och swingdans. Enligt nazisterna levde de bara för nöjen och sexuella utsvävningar. De kallades Edelweissare därför att de som kännetecken bar en edelweissblomma i knapphålet. Myndigheterna fruktade Edelweissarnas inflytande på ungdomen.

Läs mer om arbetstjänst och värnplikt i Nazityskland >

 

Litteratur:
Norbert Frei, National Socialist Rule in Germany, Oxford, 1993
David F. Crew (red), Nazism and German Society, 1933-1945, London, 1994
Harold James, A German Identity, London, 1989
Horst von Maltitz, The Evolution of Hitler's Germany, New York, 1973
En ödesdiger vision, (ingår i bokserien Tredje riket ),1994
Ockupation och förtryck, (ingår i bokserien Tredje riket ),1993
Albert Speer, Inside the Third Reich, London, 1971
Bo Svensson och Brutus Östling (red), Terror och förhoppningar: vardag under nazismen och i dagens Västtyskland, del 1-2, , Stockholm, 1984
 

Text: Jan-Gunnar Rosenblad och Gundel Söderholm, författare
 

Läs mer om

Publicerad: 27 februari 2016
Uppdaterad: 17 oktober 2016