+ Visa hela artikelserien
M

De tyska arbetarna i Tredje riket

Del 10 av 12 i en artikelserie om nazismen i Tredje riket. Här kan du läsa om de tyska arbetarna under nazisternas styre.
Bild:

Tyska kvinnor i arbete inom rustningsindustrin.

Till en början var Hitlerregimens politik framgångsrik. Även de som inte var nazister kände entusiasm. De lydiga arbetarna kunde i början åtnjuta en rad nya konsumtionsvaror, semestrar och Volkwagen (folkets bil). Motorvägar (Autobahn) byggdes. Arbetsmiljön förbättrades med ljusa rena lokaler och möjlighet till fysisk träning.

Men även när förhållandena blev hårdare såg arbetarna naziregimen som garant för ett säkert jobb. För att slippa arbetslöshet skulle många "ta jobb hos Satan själv", som en arbetare uttryckte det. Alla skulle betrakta sitt arbete som nödvändigt för att bygga upp det nya riket. Det gällde att uppoffra sig för saken. Lönen måste komma i andra hand.

"Kraft durch Freude"

Den tyske arbetarens själ skulle fostras genom olika aktiviteter inom organisationen "Kraft durch Freude" - KdF.

Arbetsfronten, som ersatte de gamla fackföreningarna, gav ut tidningar och böcker. Det var också via Arbetsfronten som man började bygga KdF-bilen, dvs Volkswagen - en billig folkbil.

Det blev också mer och mer farligt att göra motstånd mot nazisternas krav på arbetsdisciplin. Den nazistiska ekonomiska mobiliseringen under kriget krävde solidarisk uppoffring. Att bryta arbetsdisciplinen sågs som symtom på biologisk underlägsenhet. Den arbetare som brast i disciplin skickades till uppfostran i arbetsläger. Där sattes en snabb chockbehandling in. Ofta ledde till "rehabilitering" och en värdefull kugge i produktionen hade "räddats".

Fungerade inte behandlingen var det tecken på att arbetaren i fråga var mogen att rensas ut från den sunda befolkningsstocken. Judar och utländska tvångsarbetare kunde misshandlas eller avlivades utan vidare. Något sådant behövde de tyska arbetarna vanligtvis inte frukta.

Bild:

I Tredje riket kom motorvägsbyggandet att bli en del av propagandan. Motorvägarna skulle bli sättet för det tyska folket att förflytta sig med folkbilen KdF-Wagen.

 

Litteratur:
David F. Crew (red), Nazism and German Society, 1933-1945, London, 1994
Ockupation och förtryck, (ingår i bokserien Tredje riket ),1993
Albert Speer, Inside the Third Reich, London, 1971
Hans-Ulrich Thamer, Verführung und Gewald: Deutschland 1933-1945, Berlin, 1994 (Band 5 av Die Deutschen und ihre Nation)
Bo Svensson och Brutus Östling (red), Terror och förhoppningar: vardag under nazismen och i dagens Västtyskland, del 1-2, , Stockholm, 1984
 

Text: Jan-Gunnar Rosenblad och Gundel Söderholm, författare
 

Läs mer om

Publicerad: 27 februari 2016
Uppdaterad: 17 oktober 2016